در کنار آن دسته از متقاضیان واحدهای مسکونی که در بنگاه‌های مسکن به دنبال خرید یا فروش آپارتمان هستند، برخی از مالکان که متقاضی تبدیل به احسن کردن ملک خود هستند از طریق انتشار آگهی معاوضه مسیر میانبری را برای تبدیل آپارتمان خود به واحد مسکونی دلخواهشان انتخاب کرده‌اند. مشابه بازار معاملات عادی خرید و فروش مسکن، قیمت‌ها در بازار معاوضه آپارتمان هم اغلب منصفانه و متناسب با شرایط روز قیمت در بازار مسکن است به این معنی که کمتر مالکی برای معاوضه آپارتمان خود با ملک دلخواه، قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آپارتمانش را اعلام می‌کند.

از سوی دیگر عمده متقاضیان معاوضه ملک در بازار مسکن مالکانی هستند که قصد تبدیل به احسن کردن ملک خود از کهنه ساز به نوساز یا کوچک متراژ به واحدی با متراژ بالاتر دارند.

به‌عنوان مثال، مالک آپارتمان 110 متری، هفت سال ساخت در اتوبان شهید بابایی، شهرک شهید بهشتی، ملک خود را که فاقد سند تفکیکی است با قیمت کل 350 میلیون تومان به بازار معاوضه معرفی کرده است. مالک این آپارتمان اعلام کرده که قصد معاوضه آن را با واحد ویلایی در کرج یا شهر قدیم هشتگرد دارد. مالک دیگری در تهرانپارس واقع در خیابان استخر آپارتمان 45 مترمربعی خود را برای تعویض با آپارتمانی 70 مترمربعی در غرب تهران به قیمت کل 150 میلیون تومان عرضه کرده است. این آپارتمان 13 ساله با قابلیت تخفیف و قیمتی مناسب‌تر از عرف منطقه فایل شده است. در خیابان معلم، خیابان عطرچی، مالک آپارتمان 70 مترمربعی، 20 سال ساخت واحد مسکونی خود را با قیمت کل 250 میلیون تومان برای معاوضه با آپارتمانی 90 مترمربعی در همین منطقه به بازار فروش معرفی کرده که براساس نظر کارشناسان ملکی، مالک قیمت مناسبی تعیین کرده است.