تب برفکی بالغ بر 500 رأس دام را تلف کرد

دکتر محمد سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در خصوص وضعیت کنترل بیماری تب برفکی میان جمعیت دامی استان گفت: بیماری تب برفکی دام ها در سه ماهه چهارم سال 94 غرب استان را درگیر کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه در آن برهه زمانی دام های سبک شهرستان های گرمسار و آرادان با این بیماری مواجه شدند، افزود: اقدامات لازم اعم از قرنطینه، واکسیناسیون، اطلاع رسانی و آموزش در آن شهرستان ها صورت گرفت.

سعیدی با اشاره به اینکه  در آن زمان بر اساس توان موجود واکسن، کار واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی دام های سبک در سراسر استان آغاز کردیم، بیان کرد: برای دام های سنگین نیز کل جمعیت گاو و گوساله در سطح استان را به صورت صددرصد پوشش و کار واکسیناسیون انجام شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیماری تب برفکی در مناطق کالپوش در اواخر اسفند ماه مشاهده شد، گفت: روستاهای همچون نردین و... که هم جوار استان گلستان و خراسان هستند درگیر بیماری تب برفکی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه برای کنترل سویه جدید باید واکسن جدید ساخته می شد، اظهار کرد: خوشبختانه سازمان دامپزشکی این اقدام را انجام داد و واکسن جدید و واکسیناسیون در سطح کل دام سبک انجام شد.

وی با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت از حالت بحرانی خارج شده است و کل منطقه میامی شرایط آرامی را دارد، تصریح کرد: در منطقه شاهرود هم یک کانون تب برفکی در 7 گله گوسفند داشتیم که تعدادی تلفات داده شد که باز هم کار واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه انجام شد.

وضعیت شیوع بیماری تب برفکی  دام ها از حالت بحرانی خارج شد

سعیدی با اشاره به اینکه در سطح استان بیماری تب برفکی دام ها در دست کنترل می باشد ولی این منوط به همکاری دامداران است، گفت: در همه بیماری در مناطق کالپوش،  میامی، آرادان و گرمسار نقل و انتقال دام غیر مجاز و دام آلوده به بیماری تب برفکی داشتیم که باعث شد این بیماری به بقیه دامها سرایت کند.

تب برفکی بالغ بر 500 رأس دام را تلف کرد

وی با بیان اینکه بیش از 500 راس بره و بزغاله به علت تب برفکی در سطح استان تلف شدند، افزود: تب برفکی دام ها در سطح استان خسارت داشته که نسبت به جمعیت دامی عدد نگران کننده ای نبوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در ادامه تصریح کرد: در سطح استان بیش از 700 هزار بره و بزغاله وجود دارد که این عدد نگران کننده نیست چراکه این دام ها توسط بیماری های دیگر نیز تلف می شوند.

سعیدی درخصوص واگیر شدن 4 مورد دام سنگین  به بیماری تب برفکی در استان، اظهار کرد:  یک مورد در گاوداری شیری و 3 مورد در دام های سنگین روستایی بوده که خسارت نداشته و کاملا کنترل شده است.

وی با اشاره به نزدیک بودن زمان نقل و انتقال و کوچ دام عشایر، گفت: علی رغم اینکه کارهای واکسیناسیون عشایری و روستایی صورت می گیرد اگر دقت نشود بیماری که در بقیه دام ها وجود دارد این واکسیناسیون ایمنیت لازم را ایجاد نخواهد کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان  به همه دامداران توصیه کرد: ضمن توجه جدی به رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای واحد دامداری، از رفت و آمد غیرضروری و ورود خودروهای متفرقه به واحد دامداری جلوگیری کنند چارکه  این بیماری بسیار واگیردار است و از طریق تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه و... گسترش می یابد.