اگر فضای خانه را به چهار بخشِ آشپزخانه، نشیمن، اتاق خواب و سرویس بهداشتی تقسیم کنیم، با چهار فهرست و چهار مرحله خرید رو به رو هستیم. منتها از آنجا که آشپزخانه، قلب خانه است، معمولا خرید جهیزیه از تجهیز این بخش شروع می شود.

آشپزخانه؛ شلوغش نکنید

 


قبل از انجام خریدهای آشپزخانه، به ابعاد و مدل آشپزخانه دقت کنید. تحمل آشپزخانه کوچکی که به نمایشگاه وسایل برقی تبدیل شده، عذاب آور است. اگر آشپزخانه ای نقلی دارید، بهتر است وسایل چندکاره تهیه کنید؛ یعنی به جای این که یک آبمیوه گیری، یک مخلوط کن، یک چرخ گوشت، یک همزن و یک بخارپز بخرید، یکی دو دستگاه چندکاره بگیرید که همه این کارها را انجام دهد.
یادتان باشد هر چه وسایل آشپزخانه کیفیت بهتر و دوام بیشتری داشته باشد، کار خودتان بهتر راه می افتد. پس اگر پولتان محدود است، از تعداد وسایل کم کنید و بر کیفیت وسایل اضافه کنید.

از خرید لوازم برقی بزرگ شروع کنید، بعد سراغ لوازم برقی کوچک بروید و بعد از آن سرویس غذاخوری و در نهایت خرده ریزها و پلاستیکی ها.

لوازم برقی آشپزخانه از نظر رنگ، تنوع محدودی دارد و معمولا باید از میان رنگ‌های سفید و سیلور، یکی را انتخاب کنید. فروشندگان معمولا رنگ سفید را پیشنهاد می کنند چون کمتر لک می‌شود و تمیز کردن آن آسان تر است.

یخچال؛ اگر فضای آشپزخانه تان کوچک است، بهتر است سراغ یخچال «ساید بای ‌ساید» نروید. در ضمن بهتر است یخچالی انتخاب کنید که بالا یخچال و پایین فریزر باشد، چون استفاده شما از یخچال بیشتر از فریزر خواهد بود. این یخچال‌ها معمولا آب سردکن و یخ‌ساز هم دارد و قیمت‌ ایرانی شان از 700 هزار تومان تا 3 میلیون تومان و قیمت خارجی شان از 1.5 تا 7 میلیون تومان است.

کیفیت لاستیک‌های دور درها که بهتر است ضد باکتری باشد، دستگیره‌ها که باید یک تکه و متصل به بدنه باشد، قابلیت تنظیم ارتفاع طبقات داخلی و شیشه‌های نشکن و سیستم‌های خنک‌کننده دوگانه از ویژگی هایی است که باید در زمان خرید یخچال به آنها دقت کنید.

ماشین لبا‌س‌شویی؛ ماشین های لباس‌شویی در مدل ها و سایزهای مختلف وجود دارد اما برای یک زوج، یک ماشین لباس‌شویی تمام اتوماتیکِ 5 کیلویی تا سال ها کفایت می کند. قابلیت های ظریفی مثل ادامه عملکرد دستگاه با وجود نوسانات برق، هشدار و عیب‌یاب با اینکه روی قیمت لباس‌شویی تاثیر دارد، اما در طولانی‌مدت به کار می آید. مدل های ایرانی ماشین لباس شویی قیمتی بین 1 تا 1.5 میلیون تومان و مدل های خارجی آن، قیمتی بین 1.5 تا 6 میلیون تومان دارد.

اجاق گاز؛ اجاق گازهای موجود در بازار به دو شکل مبله یا رومیزی عرضه می شود. اجاق های مبله در دو مدلِ چهار شعله و پنج شعله و اجاق های رومیزی در دو مدلِ فر دار و بدون فر است که شما باید بر مبنای سبک زندگی و میزان پخت و پز و حتی ذائقه تان در غذاخوردن و معماری و فضای آشپزخانه، یک کدام را انتخاب کنید. این روزها هزینه خرید یک اجاق گاز مبله ایرانی از 800 هزار تومان تا 1.5 میلیون تومان و هزینه خرید یک اجاق گاز مبله خارجی از 2.5 تا 5.5 میلیون تومان است.

سرویس تفلون و چینی و سرامیک: به شکل کلی با هزینه ای حدود 2 میلیون تومان می توانید سرویس تفلون و چینی ایرانی تهیه کنید و با حدود 4 میلیون تومان می توانید یک دست سرویس تفلون و چینیِ آلمانی که شاید بهترین و باکیفیت ترین ظروف پخت و پز و سرویس های غذاخوری تولید این کشور است، بخرید.

تهیه خرده ریزهای آشپزخانه واقعا نیاز به وقت و دقت و حوصله زیادی دارد. دست آخر هم ممکن است سر خوردن اولین آبگوشت مشترکتان، متوجه شوید گوشت کوب از فهرست جهیزیه تان جا افتاده است؛ یا سر باز کردن کنسرو یادتان بیاید که درباز کن نخریده اید و یا سر اولین ظرف شستن مشترک، ببینید اسکاچ ندارید! پس به جزئیات آشپزخانه دقت کنید.

اتاق نشیمن، شیک و راحت
معمولا نشیمنِ خانه، شامل فرش و مبلمان و تلویزیون و ساعت دیواری است. اینکه برخی به این مجموعه، میز ناهارخوری و پرده و پُشتی و پارکت و قالیچه و کتابخانه و بوفه و کنسول و آباژور و گلدان و تابلو و... و هزار و یک جزییاتِ دیگر اضافه می کنند، ربط مستقیم به جیب و ابعاد خانه و سلیقه افراد در چیدمان منزل دارد.

 

 

 

فرش؛ اگر نشیمن خانه، کوچک و نقلی است برای بزرگ تر نشان دادن آن از فرشِ رنگ روشن استفاده کنید و اگر نشیمن بزرگ و کم اثاثیه ای دارید، با یک فرشِ تیره، حال و هوایی دنج به فضا بدهید. فرشی انتخاب کنید که به لحاظ تراکم، شانه و الیاف باکیفیت باشد. فرش های بافته شده از نخ های مصنوعی مثل نایلون، پلی استر، اکریلیک، پلی پرولن و... بادوام و نرم است و تمیز کردن و شستن آن، ساده و راحت است. این روزها قیمتِ معمول یک تخته فرش ماشینیِ 12 متری، چیزی بین 700 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است.

مبل؛ مبلمان نشیمن، هم می تواند رسمی و گِرد و برای پذیرایی از مهمان باشد و هم می تواند راحتی و اِل مانند برای لم دادن و استراحت کردن در نظر گرفته شود. هم می تواند یک ستِ هفت نفره و نه نفره باشد و هم پنج نفره و جمع و جور. هم می تواند کتان و مخمل باشد، هم چرم و چوبی. هم می تواند رنگ و طرحی نزدیک به رنگ و طرحِ فرش و کاغذدیواری و پرده داشته باشد و هم رنگ و طرحی متضاد. همه چیز بستگی به فضا و امکانات و سلیقه و انتخاب شما دارد.

پرده، تلویزیون، ساعت دیواری و... جزو وسایلی است که تهیه اش، هم می تواند به عهده عروس خانم باشد و هم به عهده تازه داماد و جنس و طرح و مدل و قیمتش، مثل بقیه اقلام به میزانی که می خواهید هزینه کنید و توافق طرفین برمی گردد.

اتاق خواب، آرامش بخش و دنج

به شکل معمول، اتاق یا اتاق های خواب، قرار است فضایی دنج و خصوصی و راحت برای استراحت و آرامش ساکنان و مهمانان خانه باشد. اتاق خواب شاملِ سرویس چوبی خواب (تخت، پاتختی، کمد و دراور)، تشک و لحاف و بالش، چند دست رختخواب، جاروبرقی، اتو و میز اتو است. منتها باز هم هستند کسانی که به این فهرست، وسایلی مثل فرش و قالیچه تزیینی، آباژور، تابلو، تردمیل، قفسه و... اضافه کرده اند. خیلی حس بدی دارد بعد از اینکه با کلی وسواس، سرویس خواب چوب گردوی طرح ویکتوریایتان را انتخاب کردید، در اتاق خواب جا نشود؛ به ابعاد اتاق دقت کنید.

روی تشک خوابیدن، هیچ عیبی ندارد و هیچ بلایی هم سر ستون فقراتتان نمی آورد. اگر اتاقتان جای تخت ندارد، غصه نخورید و به فکر یک تشک خوب باشید. اگر توی اتاق خواب تخت دارید، مجبور نیستید کل اتاق را فرش کنید.

سرویس چوب؛ اولین و مهم ترین نکته در انتخاب سرویس خواب، جنس آن است. سرویس خواب های موجود در بازار ایران معمولا از 4 جنس فلز، ورق ملامینه، ورق ام دی اف و چوب است.

سرویس خواب چوب از ام دی اف گران تر است و سرویس خواب ام دی اف از ملامینه و فلز گران تر. توجه به ابعاد، برشِ تمیز قطعات، کیفیت یراق آلات به کار رفته، نوع کفیِ تخت و مدت زمان و چگونگی گارانتی و ضمانت محصول، از نکات مهمی است که برای خرید یک سرویس چوب ماندگار باید به آن توجه کنید.

تشک و لحاف و بالش؛ در انتخاب تشک و لحاف و بالش، مهم ترین نکته سالم، استاندارد و ضد آلرژی بودن آن هاست. اینکه از مواد مناسبی ساخته شده باشد و تجربه یک خواب آرام و راحت را به شما هدیه دهد.

سرویس بهداشتی

اینجا شاید کم خرج ترین و کم زحمت ترین و کم حجم ترین قسمت جهیزیه باشد که خیلی هم به ابعاد بستگی ندارد اما نشان دهنده سلیقه بهداشتی شماست. به هر حال سرویس بهداشتی جایی است که حتما سر و کار خودتان و مهمان به آنجا می افتد. حوله، سطل آشغال، توالت شوی، قفسه و آینه، سبد لباس چرک، چهارپایه و لگن حمام، کیسه و لیف و سنگ پا و... جزو خرده ریزهایی است که باید برای سرویس ها تهیه کنید.