فرمانده آمریکایی: تنگه هرمز نقطه دریایی مهم جهان است

 نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین هدایت رزمایش دریایی با حضور 30 کشور جهان را در خاورمیانه بر عهده دارد. رزمایشی که گفته می‌شود نقش مهمی را در حفظ آب‌های بین‌المللی در برابر حملات احتمالی چون داعش و القاعده دارد.

 به نوشته خبرگزاری «رویترز» این رزمایش در بخش عربی آب‌های خلیج فارس (دریای عرب) در حالی برگزار می‌شود که تنش بین کشورهای عرب منطقه با ایران بابت نقش این کشور در منطقه چون حمایت از «بشار اسد» رییس جمهور سوریه  و حوثی‌های یمن (انصارالله) و نیز حزب الله لبنان افزایش یافته است.

رزمایش یادشده ((IMCMEX) دوشنبه هفته گذشته از بحرین محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریای آمریکا در منطقه آغاز شد .

«کوین دونگان» فرمانده مرکزی فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در منطقه امروز (شنبه) اظهار داشت که این رزمایش برای متوقف نمودن شبه نظامیان و تلاش‌ آن‌ها در آسیب رساندن به تردد دریایی برگزار می‌شود.

وی در این زمینه گفت: «ما می‌دانیم که آن‌ها می‌خواهند خطوط تجارت دریایی را به هم زنند. این منطقه در حالی فرصتی را برای انجام رزمایشی قاطع برای کشورهای  جهان  فراهم آورده است که از 6 منطقه دریایی مهم جهان سه مورد که عبارتند از آبراه سوئز، باب المندب و تنگه هرمز در این جا قرار دارند.»

این در حالی است که «جان کری» وزری خارجه آمریکا نیز  پنجشنبه گذشته حین دیدار از بحرین  همکاری امنیتی واشنگتن با این کشور را ستود و بحرین را «شریک امنیتی حیاتی» نام نهاد.