یک چهارم معتادان کشور مصرف کننده مخدرهای صنعتی و روانگردان هستند

علیرضا جزینی پیش از ظهر شنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در اراک اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴تعداد ۶۰۰ ماده جدید مخدر در دنیا شناسایی و اعلام شده است که حدود ۵۵ درصد افزایش این مواد در حوزه روانگردان ها است.

وی افزود: ۲۶ درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر در ایران به استفاده از شیشه، مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها روی آورده اند.

جزینی ادامه داد: برخورد با سرشبکه های تهیه و توزیع مواد مخدر، کوتاه کردن دست رانت خواران و واردکنندگان مواد مخدر با استفاده از تمام توان و همچنین مشارکت مردم از محورهای اصلی مبارزه با مواد مخدر این ستاد است.

مبارزه با مواد مخدر در اولویت کاری استانداران قرار گیرد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری و دستور العمل وزارت کشور، موضوع مبارزه با مواد مخدر و آسیب شناسی در این زمینه باید در اولویت کاری استانداران سراسر کشور قرار گیرد.

جزینی تصریح کرد: بیش از ۲۵سازمان و وزارتخانه عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند و این نشان می دهد که نظام و حاکمیت به مساله مبارزه با مواد مخدر اهمیت می دهد و در راس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئیس جمهور قرار دارد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته برنامه ششم توسعه تدوین شد که در ماده ۲۲ لایحه احکام مصوب هیات وزیران، پنج پایه استراتژیکی شامل پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، مقابله و همچنین صیانت و توانمندسازی مددکاران اجتماعی در دستور کار قرار گرفت که به عنوان یک استراتژی متوازن در برنامه مبارزه با مواد مخدر با در نظر گرفتن اولویت هاباید اجرایی شود.

جزینی افزود: در میان این استراتژی ها موضوع پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر مطرح است که در این زمینه اولین گام در حوزه آموزش و پرورش برداشته خواهد شد.

اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محیط های آموزشی و کارگری

وی ادامه داد: طرح پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر سال گذشته به صورت پایلوت در برخی از استان ها به شیوه چهره به چهره بین دانش آموزان، والدین و مربیان برگزار شد که در نظر سنجی هایی که به عمل آمد این طرح، برنامه موفقی از سوی دانش آموزان و مراکز آموشی عنوان شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: گام های بعدی در زمینه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در دانشگاه ها و محیط های کارگری اجرا خواهد شد.

جزینی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: در سال گذشته مقام معظم رهبری سیاست های برنامه ششم را ابلاغ کردند که در یکی از بندهای آن آمده است باید در طول این برنامه تا سال ۱۴۰۰، ۲۵درصد کاهش رشد اعتیاد به مواد مخدر داشته باشیم به این معنی که هر سال پنج درصد کاهش حاصل شود و این مورد هم از دیگر سیاست های وزارت کشور است که امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم و نهادها به آن جامعه عمل بپوشانیم.

سود سه میلیارد دلاری قاچاقچیان مواد مخدر در ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سالیانه در معاملات مواد مخدر در جهان، حدود یک هزار تا یک هزار و ۶۰۰میلیارد دلار پول جابجا می شود که از این میان ۶۰۰ میلیارد دلار سود این تجارت غیرانسانی است.

وی افزود: سود سالیانه قاچاقچیان مواد مخدر در کشور ایران از ۶۰۰میلیارد دلار ذکر شده، بیش از سه میلیارد دلار است و این مساله به اقتصاد کشور زیان کلانی وارد می کند.

در ادامه این جلسه محمود زمانی قمی، استاندار مرکزی اظهار داشت: همه فرمانداران و اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر استان باید تلاش کنند دستورالعمل وزارت کشور در زمینه کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر در استان مرکزی اجرایی شود.

در این مراسم، نبی الله شاه محمدی به عنوان دبیر جدید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی معرفی و از زحمات یدالله زیدوند، دبیر پیشین این شورا تقدیر شد.