ظریف حرف آخر را درباره مسایل موشکی در برجام زد

 محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در نشست خبری مشترک با "مارینا کالجوراند" وزیر امورخارجه استونی با بیان اینکه این اولین سفر وزیر امورخارجه استونی به ایران است گفت: ما از اولین کشورهایی بودیم که استقلال استونی بعد از فروپاشی شوری حماین کردیم.

 

ظریف با بیان اینکه ما امروز در مورد زمینه مختلف همکاری صحبت کردیم گفت: همکاری ایران و استونی می تواند در حوزه‌های مختلف سیاسی پارلمانی علمی و فرهنگی و اقتصادی باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: امروز در شرایط کنونی 22 دانشجو و دو استاد در استونی داریم.

 

وزیر امورخارجه با بیان اینکه امکان همکاری با استونی که یکی از کشور پیشرفت دنیا در دولت الکترونیک است وجود دارد گفت: به غیر از این موضوع زمینه همکاری در حوزه‌های دیگر حوزه‌های چند میلیون دلار برای صادرات و واردات بین دو طرف وجود دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم که زمینه برای روابط به خصوص بعد از رفع تحریم ها کاملاً فراهم است؛ خانم وزیر با همکاران من و همچنین با رئیس اتاق  بازرگانی جلسه هم خواهند داشت.

 

ظریف افزود: با توجه به سابقه نزدیک به صد ساله روابط دو کشور ما امروز زمینه را برای روابط گسترده‌تر بین ایران و استونی باز می‌کنیم.

 

وی افزود: همینطور ما بحث‌هایی در مورد تحولات منطقه داشتیم.

 

وزیر امورخارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات ضد ایرانی اخیر مقامات آمریکایی در زمینه موشکی و همچنین متهم کردن ایران به دفاع از تروریست گفت: قسمت اول اظهارات جان کری آنقدر بی‌اساس بود که وزارت خارجه آمریکا هم آن را تکذیب کرد.

 

وی با بیان اینکه مشخص است که هم کری و وزارت خارجه آمریکا می‌دانند که بحث موشکی و توانمندی دفاعی ایران از موضوعات مذاکره نیست گفت: اگر دولت آمریکا واقعاً در مورد مباحث دفاعی جدی است باید فروش سلاح به منطقه را که به وسیله آن هر روز مردم بی گناه یمن را به خاک و خون می کشند یا رژیم صهیونیستی از آنها بر علیه غیرنظامیان به کار می‌گیرد را متوقف کند.

 

ظریف تاکید کرد: بحث دفاعی ایران مورد مذاکره نیست و مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده است.

 

وی با بیان اینکه در مورد حمایت ایران از تروریسم این اظهارات آنقدر بی پایه است که در دنیا مورد توجه هیچ کسی قرار نمی‌گیرد گفت: امروز در منطقه تروریست به عنوان خطر اصلی زاییده حضور و اشغال عراق توسط آمریکا است و این خطری است ما قبل از حمله به عراق هم پیش‌بینی کردیم و رسماً اعلام کردیم که اشغال سرزمین عراق باعث افراط گرایی و تروریسم در منطقه خواهد شد.

 

وزیر امورخارجه افزود: متاسفانه امروز مردم عراق منطقه و سوریه و جهان آثار شوم آن سیاست تهاجمی و خطرناک آمریکا در دوران ریاست جمهوری آقای بوش را مشاهده می‌کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: امروز خطر داعش و افراط گرایی در منطقه متاسفانه توسط برخی که به منافع، کوتاه مدت نگاه می‌کنند و حتی نگران دراز مدت امنیت خود نیستند دامن زده شده است.

 

ظریف با بیان اینکه امروز کری باید از متحدینشان سوال کند که اسلحه داعش از کجا آمده؟ یا نفت داعش را چه کسی می‌فروشد؟ یا آثار عتیقه ای که داعش از عراق و سوریه می‌دزد کجا می‌فروشد؟ گفت: اینها نیاز دارند مقدار جدی‌تر به مسائل منطقه نگاه کنند و بیش از این خود و دنیا را گرفتار سیاست غلط خود نکنند.