صدور بیانیه ضد ایرانی در استانبول

قرار است امروز (یکشنبه)، استانبول میزبان نشست‌های مقدماتی سران کشورهای اسلامی باشد و قرار است در این نشست، پادشاهان و روسای کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری‌ اسلامی حضور یابند و تحولات اوضاع در منطقه و مبارزه با تروریسم را بررسی کنند و رایزنی‌هایی درباره صدور بیانیه‌ پایانی شفاف حامل پیامهای سیاسی جدی و مختلف صورت دهند.

منابع آگاه دیپلماتیک مسئول در گفت‌وگو با روزنامه «المستقبل» لبنان اعلام کردند که قرار است در پایان این نشست، بیانیه‌ای به پیشنهاد عربستان، در محکومیت دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی صادر شود و بندهای این بیانیه نیز مشابه بندهایی نشست اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی در جده خواهد بود. قرار است چنین اقدامی با وجود مشارکت و حضور ایران در این نشست صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، قرار است، ترکیه پست ریاست دوره‌ای این سازمان را از مصر تحویل گیرد. وزیر خارجه مصر نیز به همین منظور اکنون در استانبول است و شانس حضور «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در این نشست، 90 درصد است. مشارکت السیسی در این نشست، به معنای آغاز مرحله جدید از روابط مصری- ترکی در پی سفر اخیر پادشاه عربستان به قاهره خواهد بود.

گفته می‌شود که در بیانیه پایانی علاوه بر اتهام زنی به ایران و محکوم کردن آن، مسائلی نظیر مبارزه با تروریسم، مقابله با اسلام‌هراسی، موضع‌گیری در قبال منازعه ارمنستان - آذربایجان، مسئله یمن و حمایت از روند سیاسی در این کشور، تحولات سودان، لبنان و عراق نیز مطرح خواهند شد.