عشایر مازندران ساماندهی می‌شوند

سید محمد کاظمی اظهار کرد: نمایندگی عشایر در مازندران از مهرماه 94 راه‌اندازی شد. طبق آمار منتشره رسمی 700 خانوار مازندرانی عشایر هستند اما آمار غیررسمی حکایت از وجود بیش از 2000 عشایر در استان دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر طرح مطالعاتی و شناسایی و امکان سنجی ساماندهی عشایر مازندران به منظور درج مشخصات و مراتعی که عشایر سکونت دارند، تصویب شد. اجرای این طرح یک ساله بوده و از اواخر خرداد که فصل کوچ عشایر است آغاز می‌شود.

 

مسئول نمایندگی امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ضرورت پروژه طرح مطالعاتی و شناسایی و امکان سنجی ساماندهی عشایر مازندران تصریح کرد: برای اجرای این طرح 139 میلیون تومان هزینه درنظر گرفته شده و تاکنون 51 میلیون و 500 هزار تومان به این طرح اختصاص یافته است.

 

وی ادامه داد: تشکیل شرکت تعاونی عشایر به منظور ارایه خدمات مربوط به آنها، تشکیل صندوق خرد زنان عشایر برای ارتقای درآمد عشایر و رونق مشاغل خرد و تولید سنتی و صنایع دستی، تصویب اعتبارات از محل تملک و تشکیل دفاتر در شهرستانها و تعیین ضابطین از اقدامات نمایندگی عشایر در استان مازندران بود.

 

کاظمی ادامه داد: عمده عشایر استان در شهرستان تنکابن، آمل، قائم‌شهر، سوادکوه و سوادکوه شمالی، بابل، ساری، نکا، بهشهر، گلوگاه ساکن هستند.