مالک اشترهای لرستانی؛ حماسه‌سازان گمنام

گردان مالک اشتر ازنا یکی از گردانهای خط‌شکن لشگر 57 حضرت ابوالفضل بود که از تمام وظایف محوله و مأموریت‌های تأمینی، تأخیری، پدافندی و عملیاتی باوجود امکانات نابرابر جسورانه به قلب دشمن می‌زدند و سربلند بیرون آمد، اگرچه نیروهای توانمندی را از دست داد ولی حماسه‌های بزرگی را رقم زد گردان مالک اشتر همچون نگینی درخشان در لشکر 57 ابوالفضل (عج) می‌درخشید. در نیمه دوم دفاع مقدس دلاوری‌های رزمندگان آن همواره زبانزد عام و خاص بوده است.

گردان مالک اشتر ازنا

 شهر ازنا سرزمین لاله‌هاست             نقش گلزارش به یاس جبهه‌هاست

هر کجایش پاگذاری گل بود                           هم‌صدا با لاله‌اش بلبل بود

هر گلش از آن‌یکی نیکوتر است           این گلستان یک بهشتی دیگر است

لاله‌هایش می‌دهد بوی حسین                        آب و گل‌دارد از آن پیر خمین

 این گردان با حضور در عملیات‌های مهم و سرنوشت‌ساز و در فراز و نشیب‌های جنگ تحمیلی، با خلق زیباترین رشادت‌ها و تقدیم وارسته‌ترین انسان‌ها به قربانگاه عشق، همواره یکی از مهم‌ترین یگان‌های عملیاتی و خط‌شکن این لشکر بوده است.

... اولین حضور رزمندگان داوطلب بسیجی و پاسدار ازنا در قالب یک گروهان به فرماندهی سردار حاج روح اله نوری و متشکل از 40 نفر از بچه‌های ازنا جهت آزادسازی سوسنگرد در مورخه 7/7/59 به جبهه‌های جنگ اعزام شدند که اولین شهید شهرستان ازنا میرزا محمد مظاهری و اولین جانباز میرزا کشاورز و علی فریدونی در این عملیات ثبت گردید و سپس این اعزام‌ها مرتب ادامه داشت.

 دومین حماسه بزرگ و رسمی رزمندگان شهرستان ازنا در قالب تیپ امام حسن خوزستان در عملیات بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید در این عملیات 24 نفر از غیور مردان ازنا به شهادت رسیدند.

و سپس در عملیات والفجر مقدماتی در سرزمین تفتیده فکه و شیب نیسان 26 شهید را تقدیم نظام مقدس اسلامی نمود.

گردان ازنا

 با توجه به حضور گسترده مردم لرستان در جبهه‌ها اواخر سال 61 بعد از عملیات والفجر مقدماتی تیپ 57 ابوالفضل و در شهرهای شرق لرستان و من‌جمله ازنا گردان ثارا... به فرماندهی سردار دلاور و گمنام سپاه شهید ابراهیم اسداللهی تشکیل گردید و در خط‌های پدافندی جنگل امقر جفیر و زبیدات و درنهایت در عملیات والفجر 6 در تنگه چزابه حضوری فعال داشت.

 در سال 62 گردان ابوذر به‌صورت مشترک ویژه بچه‌های ازنا و الیگودرز تشکیل گردید و در خط‌های پدافندی به‌ویژه در منطقه شرهانی وزبیدات حضوری فعال و رشادت‌های فراوان از خود به منصه ظهور رسانند و در این راه تعدادی از بچه‌های ازنا به درجه رفیع شهادت رسیدند.

سابقه تشکیل گردان مالک اشتر به سال 64 برمی‌گردد در سال 1364 با توجه به افزایش سازمانی تیپ 57 بنابه پیشنهاد برادر مهدی ریحان جی فرمانده وقت سپاه ازنا به سردار روح اله نوری گردان مالک اشتر ازنا به فرماندهی جانباز 60 درصد سردار دلاور غلامحسن کشاورز فرمانده بسیج وقت از نادر جنوب پادگان شفیع خانی تشکیل و سازمان‌دهی گردید.

 گردان مالک در چندین عملیات بزرگ و کوچک شرکت نمود و بیش از یک‌صد نفر شهید و 10 نفر آزاده و 200 نفر جانباز گردان مالک اشتر ازنا تقدیم نظام و کشور نمود افتخار شرکت در اولین عملیات گردان مالک اشتر در عملیات والفجر 9 هست.

گردان رزمندگان ازنا

همچنین این گردان بیشترین شهید را در عملیات کربلای 5 تقدیم مهین اسلامی نمود و در عملیات حاج عمران 33 نفر و در عملیات والفجر 9 ده شهید را به‌صورت گروهی به فیض عظمای شهادت نائل آمدند.

 در عملیات حاج عمران فرمانده دلاور آن درویش علی شکارچی و فرمانده یکی از گروهان ها بنام ابراهیم امیدی به فیض شهادت و چندین فرمانده گروهان به درجه جانبازی و 8 نفر نیز به اسارت درآمدند.

 در عملیات عظیم کربلای 5 جانشین گردان سردار شهید حبیب ا... شفیعی و فرماندهان گروهان شهید غلامعلی توکلی شهید چراغعلی نجفی و شهید رضا اسد الهی و چندین فرمانده دسته و جمعاً 40 نفر دیگر در این حماسه جاوید شربت شهادت نوشیدند و بیش از 150 نفر به درجه جانبازی نائل آمدند و آخرین حماسه این گردان در سال 67 در عملیات مرصاد در روزهای پایانی جنگ رقم خورد و 4 نفر از بهترین فرزندان ازنا در عملیات مرصاد به دست منافقین کوردل به شهادت رسیدند.

 در پایان برای روح پرفتوح شهدا آرزوی علو درجات و برای جانبازان و آزادگان گردان سلامتی آرزومندیم.