تولید داخل با برند ایرانی و یا برند خارجی؟

بیژن عبدی اقتصاددان گفت:باید زمینه‌های لازم جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد شود اما تاکنون اقدام مطلوبی در این خصوص صورت نگرفته و برنامه ششم توسعه نیز بر اساس قوانین و قواعد اقتصاد مقاومتی دسته‌بندی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث توسعه اقتصادی کشور تضاد وجود دارد، گفت: در این بحث دیدگاه اول مربوط به روابط تجاری خارجی و دیدگاه دوم مربوط به توسعه تولیدات داخلی است که در تضاد با یکدیگر هستند که علت اصلی تضاد تولیدات داخلی و ارتباطات بین‌المللی را می توان تولید محصولاتی در داخل با برندهای خارجی دانست.

 

عبدی عنوان کرد: تولید ملی باید تحت نام هیچ برندی نباشد اما متاسفانه جهت جلوگیری از این نوع تولیدات هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

 

***روند فعلی اقتصاد سرمایه گذاران داخلی را منصرف می‌کند 

 

وی تاکید کرد: تحریم های چند سال اخیر موجب شد توانمندی  ما در جهت صنعت و حوزه های داخلی بیش از گذشته ارتقا پیدا کند و دشمنان نتوانستند کشور را تحت فشار بگذارند.

 

عبدی عنوان کرد: کشور در حوزه‌های متفاوتی همچون نانو، تکنولوژی و سلول‌های بنیادین موفقیت‌های چشمگیری را در کنار حمایت‌های دولت کسب کرد و با استفاده از همین حمایت در حوزه‌های اقتصادی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته ایم.

 

وی گفت: دولت باید با حضور بخش خصوصی بتواند بسیاری از نیازهای سبد خانوار را آماده کند تا برای تامین آنها نیاز به ارتباط با کشورهای بیگانه نداشته باشیم.

 

*** تولید داخل با برند ایرانی و یا برند خارجی؟

 

هادی حق شناس با اشاره به محوری ترین موضوعات اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ایران باید درون زا و برون نگر باشد به طوریکه تولیدکنندگان تنها به تولید کالاهای مشابه خارجی که قابلیت رقابت از نظر کیفیت و قیمت را دارد، بپردازند.

 

حق شناس با بیان اینکه برخی کالاهای ایرانی در بازار خارجی از اعتبار برخوردار نیستند، بیان کرد: برخی کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی اعتبار ندارد و به همین خاطر اگر کالاهای تولید داخل با برند ایرانی و یا برند خارجی در خارج از کشور به بازارهای هدف عرضه شود  می توان آن زمان را نقطه موفقیت اقتصاد ایران دانست.

 

کارشناس اقتصادی با اشاره به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در تولید یادآورشد: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی تولیدات بنگاه های اقتصادی بایستی مطلوب باشد به طوریکه کاهش هزینه های تولید و موانع را در برداشته باشد.

 

وی در پایان تصریح کرد: بنگاه های اقتصادی با مشکلات متعددی در بازار همچون مالیات، تامین منابع اولیه، مجوز، دستمزد و نیروی انسانی دست و پنجه نرم می کنند لذا در فضای اقتصادی و روابط خارجی برای کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت باید تلاش مستمر و جدی داشته باشند چرا که در این صورت بازار کالاهای ایرانی برای عرضه مناسب است.