احمد نجاتیان با اشاره به شرکت در ۲ نشست بین‌المللی در ابوظبی امارات، گفت: اولین نشست دوروزه بود و برگزارکننده آن انجمن بین‌المللی سیگماتتاتائو (sigma teta tau) با همکاری دانشگاه جان هاپکینز بودند.

وی با بیان اینکه در این نشست مواردی درباره آینده پرستاری و مامایی مطرح شد، افزود: طی این دو روز شرکت‌کنندگانی از منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی حضور داشتند و مواردی چون اولویت‌های بهداشتی منطقه، نقش پرستاران در حل مسائل بهداشتی منطقه بررسی شد.

نجاتیان ادامه داد: در نهایت بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، بحران‌ها و بیماری‌های روانی با نظر کارشناسان جزو اولویت‌های بهداشتی منطقه اعلام‌شده همچنین در حیطه پرستاری بحث توانمندسازی مدیران و رهبران پرستاری مطرح بود و بر افزایش قدرت رهبری در حوزه پرستاری تأکید شد، به‌طوری‌که بتوان از منابع موجود در این حوزه، بهترین استفاده را در محیط رو به تغییر نظام سلامت در کشورها انجام داد.

مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت در امور بین‌الملل همچنین به دومین نشست دوروزه که با میزبانی دفتر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، اشاره و اظهار کرد: در این نشست حدود 25 نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه پرستاری در منطقه حضور داشتند که دکتر علا الوان؛ مدیر پرستاری امرو، در آن سخنانی را در زمینه اهمیت پرستاری و مامایی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار و مشکلات بهداشتی منطقه و نقشی که پرستاران می‌توانند در حل مسائل بهداشتی منطقه داشته باشند، مطرح کرد.

وی با بیان اینکه در این جلسه بحث تعیین استراتژی‌های پرستاری و مامایی در منطقه در سال 2016 تا 2025 بررسی شد، افزود: در نشست‌های پیشین، پیش‌نویس این استراتژی‌ها آماده‌شده بود، اما در این جلسه برای نهایی کردن آن‌ها بحث شد و مباحث مختلفی در این راستا مطرح شد.

نجاتیان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز نظرات و پیشنهاد‌ها خود را به‌ویژه درزمینهٔ ایجاد معاونت پرستاری، تدوین برنامه عملیاتی پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و برنامه ثبت صلاحیت حرفه‌ای و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی پرستاری تخصصی را مطرح کرد که موردتوجه بسیاری از کشورها قرار گرفت و بر این اساس در این نشست پیش‌نویس نهایی آماده شد و در ماه می به تصویب وزرای بهداشت کشورهای منطقه در ژنو رسیده و سپس ابلاغ می‌شود.

 

مدیرکل دفتر ارتقا سلامت معاونت پرستاری وزارت بهداشت برخی از نکات مهم سند تعیین استراتژی‌های پرستاری را تأکید بر اجرای دقیق آن دانست و افزود: ما نیز تأکید کردیم که این سند باید از قالب سندی مفهومی و استراتژیک به سندی عملیاتی بدل شود همچنین طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بنا شد که نشست‌های سالیانه مدیران پرستاری در منطقه، برگزار شود و بر اساس شاخص‌هایی میزان رسیدن کشورها به اهداف این سند ارزیابی شود.

نجاتیان ابراز امیدواری کرد: با تکمیل و نهایی شدن این سند، ایران نیز بتواند هم‌جهت با روندهای بین‌المللی در منطقه، اهداف خود را تعیین کند البته با توجه به اظهارات صاحب‌نظران منطقه در این نشست، ایران در منطقه ازنظر پرستاری دارای جایگاه بسیار خوبی است.

مدیرکل دفتر ارتقاء سلامت معاونت پرستاری وزارت بهداشت بابیان اینکه برخی کشورها سیستم پرستاری ایران را به‌عنوان الگویی در منطقه طرح کرده‌اند، گفت: ما اگر بتوانیم در چند حوزه مانند ثبت صلاحیت حرفه‌ای که اکنون یکی از نقص‌های سیستم ماست، اقدامات مؤثر انجام دهیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توانیم، در رتبه‌های بالاتری در حوزه پرستاری حضورداشته باشیم.