خرید سربازی قسطی شد

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 1395 به دولت اجازه دادند تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 8 سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، به صورت یکجا یا تقسیط تا پایان سال 1395 معاف کنند. به گزارش ایسنا، تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. پایه ریالی جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه بر مبنای مدرک تحصیلی آنها به شرح زیر است:

 

- زیر دیپلم، ‌100 میلیون ریال

- دیپلم: 150 میلیون ریال

- فوق دیپلم: 200 میلیون ریال

- لیسانس: 250 میلیون ریال

- فوق لیسانس: 300 میلیون ریال

- دکترای پزشکی: 350 میلیون ریال

- دکترای غیرپزشکی: 400 میلیون ریال

و پزشکان متخصص و بالاتر 500 میلیون ریال

 

بر اساس مصوبه مجلس به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال 10 درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه و غیبت بیش از 6 ماه، یک سال محسوب می‌شود. همچنین برای مشمولان متأهل، 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس کارمندانی که سقف دریافتی آنها در سال معادل 156 میلیون ریال است یا تا سقف یک میلیون و 300 هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرند از پرداخت مالیات معاف شدند. نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه 95 کل کشور با بند الف تبصره 6 لایحه بودجه به این شکل موافقت کردند که سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن در سال 95 مبلغ 156 میلیون ریال در سال تعیین می‌شود و بر اساس این قانون افرادی که تا این سقف حقوق دریافتی داشته باشند از پرداخت مالیات معاف خواهند شد. همچنین بر اساس بند ب این تبصره نیز مقرر شد مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده که از سال 87 آغاز شده بود تا پایان سال 95 تمدید شود.

نمایندگان همچنین به دولت اجازه دادند در سال 1395 بدهی‌های قطعی خود که در چارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1393 ایجاد شده، با مطالبات قطعی دولت (وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی) از اشخاص مزبور تا مبلغ 125 هزار میلیارد ریال به صورت جمعی- خرجی تسویه کند. همچنین نمایندگان مصوب کردند: به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور، به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت دار ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع قانون بودجه سال 1395 کند، این اسناد از مالیات معاف بوده است.

 

تعیین عوارض مصرف آب و برق در سال 95

همچنین بر اساس بند ج بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 کل کشور، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ یکصد و پنجاه (150) ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات نمی‌شود. نمایندگان، وزارت نیرو را نیز موظف کردند علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلو وات ساعت برق فروخته شده، مبلغ سی (30) ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق از جمله باغ شهرها و خانه باغ‌های اطراف روستاها و شهرها به استثنای مشترکان خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت کند. وجوه حاصله به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.  نمایندگان دولت را مجاز به انتشار اوراق مشارکت یا صکوک اسلامی کردند. بر اساس بند الف تبصره 5 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 کل کشور، به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده می‌شود با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب30 شهریور 1376 تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی یا صکوک اسلامی با تضمین خود در خصوص اصل و سود، منتشر کنند. همچنین به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی با تضمین خود طبق قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت منتشر کند. همچنین در جلسه روز گذشته نمایندگان تصویب کردند که 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی بابت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خصوصی و تعاونی اختصاص یابد. بر اساس تبصره 4 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 کل کشور، معادل ریالی مبلغ 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی بابت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خصوصی و تعاونی اختصاص می‌یابد، مبلغ ارزی مذکور برای صندوق توسعه ملی بازگشت از منابع محسوب می‌شود. نمایندگان همچنین مصوب کردند که مبلغ 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد.