سخت‌ترین ماه هزینه‌ای خانوار ایرانی از راه رسید

فروردین همیشه سخت‌ترین ماه سال برای خانوارهای ایرانی است. حقوق‌‌های اسفند معمولا در ایام تعطیلات به پایان می‌رسند و خانوارها وارد استفاده از پس‌اندازهای خود برای گذران روزهای سخت فروردین می‌شوند. نیمه دوم این ماه را همیشه، خانوارهای ایرانی یکی از سخت‌ترین دوران هزینه‌ای خود می‌دانند. منابع اندک است و تامین مایحتاج روزمره زندگی پرخرج. بازار هم همیشه در فروردین ماه، ساز گرانی را کوک می‌کند. قیمت کالاها به دلیل بالا رفتن هزینه‌های دستمزد و کرایه‌های حمل و نقل بالا می‌رود.

فرصت رکود البته شرایطی را فراهم کرده تا بازار آرام‌تر از هر سال باشد و قیمت‌ها آنگونه که در سنوات غیر رکودی بالا می‌رفت، افزایش را تجربه نکند اما به هرحال شرایط مهیای آن است که حداقل بر روی کالاهای فله و میوه و تره‌بار، افزایش قیمت رخ دهد؛ به خصوص اینکه سیاه بازار میوه هم کم‌کم در حال شکل‌گیری است و مغازه‌دارها هم از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند. نوبرانه‌ها را گران می‌فروشند و میوه‌های زمستانی را هم که هنوز هم تقاضای بازار را می‌ربایند، قیمت‌های گرانی را تجربه می‌کنند.

در بازار بنکداران هم همه چیز حکایت از افزایش قیمت دارد. برخی از فعالان این بازار می‌گویند حتی اگر افزایش قیمتی هم رخ نداده باشد، تولیدکنندگان کمتر از سال گذشته حاضر به پرداخت تخفیف‌هایی برای فروش کالاهای خود هستند. همین امر سبب می‌شود که سطح عمومی قیمت‌ها برای مردم، بالاتر از سال گذشته باشد. البته برخی دیگر هم معتقدند که قیمت کالاهای اساسی بالا رفته است و به صورت نامحسوس تورم ابتدای سال دارد خود را نشان می‌دهد.

البته در این میان برخی دیگر هم بازار مطلوب کشورهای منطقه برای صادرات کالاهای اساسی و مواد غذایی را عامل اصلی گرانی بازار در این فصل از سال می‌دانند و معتقدند که اکنون بازار برخی کشورها همچون روسیه، عراق و افغانستان بسیار مستعد پذیرش کالاهای اساسی و مواد خوراکی تولیدی ایران است، این در حالی است که همین موضوع سبب شده تا تحریک تقاضای خارجی که از سوی دولت صورت گرفته، گرانی را نیز در بازار به دنبال داشته باشد.

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم سبدهای تخفیفی کم‌تر از سال گذشته شده‌اند. حتی اگر هم کالاهایی در این سبد قرار می‌گیرند، دیگر درصد تخفیف‌های سابق را ندارند و مردم هم در خرید این کالاها دیگر به برندها توجهی نمی‌کنند بلکه کالایی را می‌خرند که ارزانتر برایشان تمام شود، یعنی بتوانند با اندک پولی که در جیب دارند، زمینه را برای خرید کالاهای بیشتر فراهم کنند. البته تولیدکنندگانی هم هستند که هنوز قیمت درج شده بر روی بسته‌های کالایی تولید خود را افزایش نداده اند اما به صورت نامحسوس، وزن آن را کم کرده‌اند و در این میان، مردم با پرداخت ارقام قبلی، وزن کمتری از کالاها را به خانه‌های خود می‌برند.

همه چیز دست به دست هم داده تا گرانی‌های محسوس و نامحسوس گریبانگیر سبدهای هزینه‌ای خانوارهای ایرانی باشد و همین امر، زمینه را مهیای کاهش قدرت خرید مردم کند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که با توجه به پشت سر گذاشتن ایام نوروز، ذخایر کالاهایی بسیاری از مردم که در خانه‌های خود داشتند، کاهش یافته است و همین امر، مراجعات آنها را برای خرید به بازار بیشتر می‌کند، شاید همین افزایش نسبی تقاضا هم خود عاملی برای گرانی شود و شرایط را برای گذران زندگی کارگران و کارمندان سخت تر کند.

گشت و گذاری در بازار و مقایسه قیمت‌ها نسبت به هفته‌های پایانی سال گذشته این را به خوبی نشان می‌دهد که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی افزایش را تجربه کرده، این در شرایطی است که سبد هزینه‌ای خانوارها هم به شدت با تغییرات قیمتی مواجه است و اگر چرتکه نیندازند، حتما دچار مشکل خواهند شد.

گوشت قرمز

قیمت هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان، گردن گوساله یک کیلویی ۲۹ هزار و ۵۷۰ تومان، گوشت چرخکرده گوساله یک کیلویی ۲۷۹۶۰ تومان، گوشت ران دو کیلوگرمی گوساله ۷۱ هزار و ۴۰۰ تومان، خورشتی گوساله ۸۰۰گرمی ۳۲ هزار و ۵۶۰ تومان است.

قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی دو کیلویی ۸۹ هزار و ۴۶۰ تومان، آّبگوشتی گوسفندی یک کیلویی ۳۱ هزار تومان، ماهیچه پلویی گوسفند ۸۰۰ گرمی ۴۱ هزار و ۵۶۰تومان و فیله گوسفندی ۱ کیلویی ۶۹ هزار و ۵۲۰ تومان است.

گوشت مرغ

قیمت هر بسته ران و سینه مرغ بدون پوست ۱۸۰۰ گرمی ۱۴هزار و ۹۶۰ تومان، چرخکرده مرغ ۵۰۰ گرمی ۶۸۰۰ تومان، جوجه بدون استخوان ۹۰۰ گرمی ۱۳هزار و ۸۷۰ تومان، جوجه چینی ۹۰۰ گرمی ۱۲ هزار و ۴۲۰ تومان، پاچین مرغ ۹۰۰ گرمی ۹۸۵۰ تومان است.

همچنین، مغز ران ۱۸۰۰ گرمی ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان، ران مرغ ۱۸۰۰ گرمی ۱۶ هزار و ۱۸۰ تومان، ساق مرغ ۱۸۰۰ گرمی ۱۷ هزار و ۶۵۰ تومان و سینه مرغ بدون پوست ۱۸۰۰ گرمی نیز ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان است.

تخم مرغ

هر بسته ۶ عددی تخم مرغ ۳۵۰۰ تومان و هر بسته ۳۰ عددی تخم مرغ نیز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

لبنیات

هر بسته پنیر خامه‌ای ۴۰۰ گرمی ۶۵۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه ۳۰۰ گرمی ۳۶۰۰ تومان، پنیر ۲۴ عددی ترکیبی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان، پنیر پاستوریزه فتا ۳۰۰ گرمی۳۶۰۰ تومان، پنیر تازه محلی ۵۰۰ گرمی ۱۴۷۰۰ تومان، پنیر لبنه ۳۵۰ گرمی ۳۹۰۰تومان و پنیر تازه محلی یک کیلوگرمی نیز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.

قیمت هر ماست ۱۵۰۰ گرمی ۱.۵درصد چربی پروبیوتیک ۵۳۵۰ تومان، ماست ۵ درصد چربی ۲۳۰۰ گرمی ۸۵۰۰ تومان، ماست ۱۴۰۰ گرمی پرچرب ۵۵۰۰ تومان است.

هر بطری شیر ۹۰۰ سی سی ۳ درصد چربی ۲۳۰۰ تومان، شیر ۱.۵ درصد چربی کم چرب ۳۵۰۰ تومان، شیر بطری پاستوریزه ویتامین دی ۱۰۰۰ گرمی ۲۵۶۰ تومان، شیر کامل یک لیتری ۳ درصد چربی ۲۵۶۰ تومان و شیر نایلونی ۸۵۰ گرمی ۲.۵ درصد چربی نیز ۱۵۰۰ تومان است.

برنج

هر کیسه برنج ده کیلویی پرمحصول ۷۲ هزار تومان، برنج طارم دمسیاه ۵ کیلویی ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج طارم محلی فریدونکنار ۱۰ کیلویی ۱۰۰هزار و ۵۰۰ تومان، برنج شیرودی درجه یک ۱۰ کیلویی ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هاشمی دودی ۲.۵ کیلویی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج رمضانی۱۰  کیلویی ۷۷ هزار تومان است. همچنین قیمت هر کیسه برنج ده کیلویی دمسیاه نیز ۱۰۱ هزار و ۷۰۰ تومان است.

روغن

هر بطری ۱۳۵۰ گرمی روغن مایع ۷۴۱۰ تومان، روغن جامد ۳۸۰۰ گرمی ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، روغن سبوس برنج ۲ لیتری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، روغن مایع ۸۱۰ گرمی ۴۹۰۰ تومان، روغن کنجد ۴۸۵ گرمی ۱۸ هزار تومان، روغن حیوانی ۴۵۰ گرمی ۱۲۵۰۰ تومان، روغن جامد با طعم کره ۴.۵ کیلویی ۲۱ هزار و ۴۵۰ تومان، روغن مایع مخلوط ۸۱۰ گرمی ۴۰۵۰ تومان، روغن کانولا ۸۱۰ گرمی ۴۹۰۰ تومان، روغن کلزا ۸۱۰ گرمی ۴۹۰۰ تومان است.

قند و شکر

هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی ۳۳۰۰ تومان و هر بسته قند شکسته ۷۰۰ گرمی نیز ۳۶۰۰ تومان است.

حبوبات

هر بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی ۱۲۹۰۰ تومان، لپه ۹۰۰ گرمی ۱۰۸۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۹۰۰ گرمی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، عدس ۹۰۰ گرمی ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان، نخود ۹۰۰ گرمی ۹۹۹۰ تومان، نخود و لوبیا ۹۰۰ گرمی ۸۴۰۰ تومان، باقلا ۹۰۰ گرمی ۶۶۰۰ تومان و لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی ۹۹۰۰ تومان است. هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی نیز ۴۹۹۰ تومان است. قیمت هر بسته ماکارانی ساده نیز ۲۷۰۰ تومان است.