فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر در عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: وزیران فراکسیون الاحرار تصمیم گرفتند که استعفای خود را تقدیم و برای حیدر العبادی نخست وزیر ارسال کنند و از حضور در وزارتخانه های خود یا شرکت در جلسات هیئت وزیران خودداری نمایند. این تصمیم در راستای سخنرانی مقتدی صدر رهبر جریان صدر در زمان پایان تحصن ملت عراق جلوی دروازه های منطقه الخضراء در مرکز بغداد گرفته شد زیرا باقی ماندن در یک دولت سهمیه بندی شده جدید، همان بازتولید فساد و شکستی دیگر محسوب می شود.

این بیانیه افزود: اکثر فراکسیون ها و احزاب تمایل به دست برداشتن از منافع حزبی ندارد و بر نامزد کردن وزیران فراکسیون ها و احزاب خود اصرار می ورزند که این امر با اصل استقلال مدیریت وزارتخانه ها در تضاد است زیرا مردم این فراکسیون در بیانیه خود تاکید کرد که سند اصلاحات را امضا نکرده است و تصاویر برخی شبکه های تلویزیونی از مشارکت ضیاء الاسدی نماینده وابسته به این جریان در نشست سران ائتلاف ملی آرشیوی و قدیمی است.

این بیانیه تاکید کرد: فراکسیون الاحرار سند اصلاحات را امضا نکرده و موضع این فراکسیون روشن است و بر عدم حضور و رد سهم خواهی های جدید در دولت تاکید می کند.