کمک آمریکا به شرکت های خارجی برای دور زدن تحریم های ایران

رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌ار) در مطلبی نوشت: دولت اوباما نگران است ایران از راه توافق هسته ای نتایج اقتصادی مورد نظر خود را به دست نیاورد. به همین دلیل، در تلاش است با راهنمایی شرکت های خارجی به آن ها کمک کند از تحریم های باقی مانده عبور کنند.

 

در مصاحبه پخش شده از شبکه رادیویی ان‌پی‌ار، اردوان امیر اصلانی، وکیل ایرانی-فرانسوی و مشاور شرکت های خارجی در زمینه فعالیت در ایران، اظهار کرد در چند هفته گذشته بخشی از خوش بینی خود نسبت به توافق هسته ای را از دست داده است. 

 

او گفت: باید اعتراف کنم در هفته های گذشته نسبت به بازگشت ایران به تجارت جهانی کمی ناامید شده ام. مسئله این نیست که شرکت های خارجی علاقه ای به ورود به ایران ندارند، بلکه مشکل اصلی آن ها جا به جا کردن پول برای این اقدام است. بزرگ ترین مانعی که در این زمینه وجود دارد به سامانه بانکی مربوط می شود. بانک های اروپایی از ترس تحریم های آمریکایی با ایران وارد تبادلات تجاری نمی شوند. تحریم های بین المللی هنوز بر ضد ایران وجود دارند و به کلی برداشته نشده اند. این تحریم ها همچنان محدودیت های بسیاری را برای ایران ایجاد می کنند.

 

"کلیف کاپچن،" رئیس گروه اوراسیا، موسسه ای فعال در زمینه مشاوره ریسک سیاسی در این زمینه اظهار کرد: در حال حاضر جریمه های بسیار سنگینی برای نقض تحریم ها وجود دارد. برای مثال بانک "بی‌ان‌پی پاریبا" در سال 2014 به دلیل انجام تبادلات تجاری مربوط با ایران، ناچار به پرداخت جریمه ای 9 میلیارد دلاری شد. با این حال مسئولان دولتی آمریکا در حال سفر به کشورهای آسیایی و اروپایی هستند تا به آن ها توضیح دهند بانک ها چه فعالیت هایی را می توانند در چارچوب تحریم های فعلی انجام دهند.

 

راضی کردن موسسه های خارجی برای انجام این مبادلات چندان ساده نیست. مسئولان توضیح داده اند که شرکت های خارجی می توانند از دلار استفاده کنند؛ اما تنها در صورتی که این پول به شهروندان یا موسسه های آمریکایی مربوط نشود. با این حال این روش ها تاثیر مورد نظر را نداشته است و افراد بسیاری خواستار ایجاد تغییراتی در روندهای قانونی ممکن برای تبادلات هستند.

 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته گذشته در مصاحبه ای اظهار کرد: ایران سزاوار است تا به دلیل حفظ تعهدات خود، آن چه را به این کشور وعده داده شده دریافت کند.

 

با این حال هنوز هم افرادی هستند که می گویند ایران اقدامات تحریک آمیز انجام می دهد. برای مثال، آزمایش موشکی اخیر این کشور که واکنش های بسیاری را در آمریکا به همراه داشته است، باعث شده بعضی شدت مخالفت خود با ایران را افزایش دهند.

 

امیر اصلانی در نهایت افزود: فراموش نکنیم که حسن روحانی با وعده پایان تحریم های ایران و افزایش تجارت خارجی توانست در انتخابات پیروز شود و در صورتی که نتواند در این زمینه ها به وعده های خود عمل کند دولت او آسیب خواهد دید.