ناصر ریاحی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جلسه اعضای صبح امروز گفت: بانک‌های اتریشی اشتیاق خود را برای همکاری با ایران اظهار داشتند و تعدادی از آنها نیز کار خود را شروع کردند به طوری که بانک آستریا بزرگترین بانک اتریش  با یکی از بانکهای ایرانی قرارداد امضا کرده فعالیت خود را کلید زده است.

 

ریاحی تصریح کرد: ارسپه بانک یکی دیگر از بانک‌های اتریشی با بانک مرکزی مذاکراتی داشته در جهت سرمایه‌گذاری ایران در این کشور و بلوکه سرمایه برای باز کردن ال سی مدت دار یک ساله با نرخ یک و نیم تا سه درصد در سال را تقبل کند.

 

وی بیان کرد: بانک بزرگ رایفایزن اتریش علاقمند به سرمایه‌گذاری در بورس ایران است و با کارگزاران بورس تا کنون جلسات متعددی برگزار کرده است و سرمایه 2 میلیارد دلاری را جهت بهبود وضع سود خود وارد ایران کرده است.

 

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بانک رایفایزن درخواست افتتاح دفتر نمایندگی در ایران را داشته و متقابلا اعلام کرده است امکان سرمایه گذاری را در کشور اتریش فراهم خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: بانک دیگری که ریاحی به آن اشاره کرد بانک او- کابه است این بانک طبق مذاکراتی که با شرکت‌های اتریشی سرمایه‌گذار در ایران داشته قرار شد تا بیش از 95 درصد واردات اتریشی ایران را بیمه کند این کار در صورتی که انجام می‌شود که حدود یک سوم کالاهای سرمایه‌ای و بادوام ایران از کشور اتریش باشد.

 

وی در پایان اذعان داشت: به خاطر تحریم‌ها شرکت‌های ایرانی به مناسبت تجاری واقف نیستند و به همین منظور مذاکرات آنها با شرکت‌های کشورهای دیگر قابل طرح نیست لذا مسئولین در جهت آموزش مذاکرات به تجار باید قدم بردارند.