نامه تد کروز در مخالفت با فروش بوئینگ به ایران

 شرکت هواپیماسازی «بوئینگ» مذاکره برای فروش هواپیماهای این شرکت به ایران را آغاز کرده‌ است.

با لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، بسیاری از شرکت‌های غربی به دنبال از سرگیری روابط تجاری با ایران هستند و برخی از نمایندگان شرکت‌های غربی برای ورود به بازار ایران، به تهران سفر کرده‌اند تا فرصت‌های تجاری را ارزیابی کنند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد، شرکت بوئینگ روز دوشنبه (دیروز) اعلام کرد که مذاکرات اولیه را در تهران با شرکت‌های هواپیمایی ایران درباره فروش احتمالی هواپیماهای بوئینگ و خدمات هواپیمایی آغاز کرده‌اند.

طبق این گزارش، اکثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان بر جای خود باقی است اما دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال تقویت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران بعنوان ابزاری برای تقویت توافق هسته‌ای است.

مقامات آمریکایی روز گذشته اعلام کردند که چشم‌انداز مثبتی را در شرکت‌های آمریکایی مشاهده کرده‌اند که به دنبال ورود به بازار ایران در بخش‌هایی است که قوانین آمریکا برای آنها ممانعتی ایجاد نمی‌کند که این بخش‌ها شامل قطعات خودرو و خدمات پزشکی می‌شود.

در بخش هواپیمایی، مقامات ایرانی اعلام کردند که احتمال می‌رود 400 یا تعداد بیشتری هواپیمای جدید در سالهای آینده خریداری کنند.

با اینحال جمهوری‌خواهان روز دوشنبه به شدت از اقدام بوئینگ برای فروش هواپیماهای این شرکت و ارائه خدمات هواپیمایی به ایران انتقاد کرد و گفت که این اقدام قابلیت‌های نظامی ایران را تقویت می‌کند و تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را بیشتر تضعیف می‌کند.

یکی از سخنگویان سناتور «تد کروز» نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که کروز در صدد است نامه‌ای را به دولت اوباما بنویسد تا رسماً مخالفت خود را با هرگونه فروش بوئینگ به ایران اعلام کند.

شرکت بوئینگ با موانع دیگری در مسیر از سرگیری روابط تجاری با ایران روبرو است. هرگونه فروش تجهیزات به ایران به به بودجه نیاز دارد. بانک صادرات و واردات آمریکا نمی‌تواند برای هرگونه فروش کالای صادراتی به ایران تا زمانیکه این کشور در لیست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه آمریکا، تضمین مالی دهد.

با اینحال موضع موسسات مالی در اروپا در این زمینه متفاوت است. یکی از مقامات موسسه اعتباری صادرات انگلستان در ماه ژانویه اعلام کرد که این سازمان آماده تجارت در ایران است.

ماه گذشته میلادی، خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شرکت‌های انگلیسی و امارات متحده عربی برای  ارائه خدمات تجاری به هواپیمایی ماهان تحریم‌های جدیدی را صادر کرد.

آمریکا در سال 2011 شرکت هواپیمایی ماهان را به ادعای قاچاق تسلیحات برای سپاه پاسداران تحریم کرد.