العربیه: تمایل کری برای سفر به تهران!

 وب‌سایت شبکه سعودی العربیه در مطلبی نوشت: بنابر اعلام یک ایرانی که با جان کری در تماس است، وزیر خارجه آمریکا تمایل دارد به تهران سفر کند. 

 

به باور نگارنده این گزارش، خبر تمایل وزیر خارجه عربستان برای سفر به ایران به طور حتم می‌توانست با توجه به شرایط خاورمیانه، خوشایندتر و  مفیدتر باشد. زیرا تقابل ریاض و تهران، مانع پیشرفت مذاکرات صلح یمن و سوریه می‌شود. 

 

به ادعای این گزارش، هفته گذشته کری از ایران خواست به بازگرداندن ثبات و صلح در این دو کشور کمک کند؛ اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که حسن روحانی در حالی که خود زیر فشارهای داخلی قرار دارد، چه اقدامی می‌تواند در این زمینه انجام دهد؟ 

 

هم‌اکنون رئیس‌جمهور ایران بر روی اجرای توافق هسته‌ای و بهبود شرایط اقتصادی کشورش تمرکز کرده است. در صورت کمک واشینگتن و متحدان غربی‌اش به ایران برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور، تهران می‌تواند نقشی سازنده در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند. اما خصومت میان ایران و عربستان تا اندازه‌ای بالا گرفته است که واشینگتن نمی‌تواند اقدامی در جهت آشتی آن‌ها انجام دهد.

 

از سوی دیگر خصومت دو طرف، بازار نفت آن‌ها را نیز دچار تزلزل می‌کند. گرچه محدودیت‌های خرید نفت ایران برداشته شده است، تا زمانی که عربستان تولید نفت خود را کاهش ندهد، ایران نمی‌تواند جایگاه سابق را در بازار به دست بیاورد. افزایش تولید ایران در زمان کنونی نیز به معنای کاهش بهای طلای سیاه است که در نهایت به ضرر دو طرف خواهد بود.

 

در انتهای این مطلب آمده است: نبود ارتباط مستقیم میان ریاض و تهران به عنوان بازیگران اصلی خاورمیانه، برقراری صلح در این منطقه را غیرمحتمل می‌کند. روابط این دو کشور هرگز در گذشته نیز ایده‌آل نبود؛ اما دست‌کم در دوران‌هایی احترام و درکی متقابل میان آن‌ها دیده می‌شد.