"استفان دمیستورا" که بامداد امروز به منظور رایزنی با مقامات کشورمات وارد تهران شده است، از تاریخ 20 تیر 1393 یعنی حدود 21 ماه پیش جانشین " اخضر ابراهیمی" در سمت نمایندگی ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه شده است.

این جایگزینی پس از آن اتفاق افتاد که در ماه می سال 2014 مذاکرات صلح سوریه به شکست انجامید و مناقشات در این کشور تشدید شد.

استفان دمیستورا یک دیپلمات کارکشته ایتالیایی- سوئدی است که پیش از انتصاب به عنوان نمایندگی دبیرکل در امور سوریه، همین سمت را در کشورهایی همچون افغانستان و عراق نیز برعهده داشت.

اما در طول 21 ماهی که دمیستورا به سمت نمایندگی ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه منصوب شده است، طرح‌های زیادی برای خروج این کشور از بحران ساخته شده از جانب غربی‌ها که با نقش آفرینی تروریست‌های تکفیری همراه بوده است، پیشنهاد شده و همچنین نشست‌های متعددی نیز برگزار شده که هیچکدام از آن‌ها به دلیل رویکرد مداخله جویانه کشورهای غربی، به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند.

آخرین تلاش سازمان ملل و نماینده ویژه‌اش برای حل و فصل بحران سوریه به اواخر اسفندماه بازمی‌گردد؛ زمانیکه ائتلاف معارضان سوریه و همچنین نمایندگان دولت قانونی و مشروع این کشور به ژنو سوییس رفتند تا به تعبیر دمیستورا "لحظه سرنوشت ساز" ترک مخاصمه در سوریه را رقم بزنند اما این لحظه سرنوشت ساز نه تنها رقم نخورد بلکه با زیاده خواهی‌های ائتلاف معارضان و دخالت‌های بیجا و بلاوجه غربی‌ها، آتش بس شکننده برقرار شده در سوریه نیز نقض شد.

به باور بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران مسائل سیاسی،علت اصلی با شکست مواجه شدن نشست‌های صلح سوریه، پیش شرط‌ هایی است که ائتلاف معارضان سوری و غربی‌ها برای این مذاکرات و آینده سوریه می گذارند؛ پیش شرط هایی که ترجیع‌بند آن‌ها کناره گیری بشار اسد از قدرت است. 

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند که نقش غیرقابل انکاری در معادلات سیاسی منطقه ایفا می‌کند،از همان آغاز شکل گیری بحران سوریه همواره بر ضرورت توجه تام به رای و خواست مردم سوریه و احتراز بیگانگان از دخالت در امور داخلی این کشور تاکید کرده است. 

 

اخیرا علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک برنامه تلویزیونی گفته است از نظر ایران دولت بشار اسد باید تا پایان دوره ریاست جمهوری باقی بماند؛ وزیر اسبق امور خارجه کشورمان این را هم گفته است که شرط گذاری برای رفتن بشار اسد برای ما خط قرمز محسوب می‌شود و مطرح کردن این مسئله در مذاکرات صلح اشتباه است.