جوانان لارک محروم از امکانات آموزشی و ورزشی

جزیره لارک یکی از جزایر واقع در تنگه هرمز است که در فاصله 18 مایل دریایی از بندرعباس قرار دارد، جزیره لارک در فاصله یک کیلومتری از جزیره قشم قرار دارد که به واسطه کوه مرتفعی در این جزیره از یکدیگر جدا شده اند لذا مردم جزیره برای ارتباط با قشم باید شش مایل دریایی را طی کنند.

 

جزیره لارک یکی از جزایر مرجانی و بکر خلیج فارس است که طبق اخرین آمار سرشماری بالغ بر 150خانوار داراست و جمعیتی حدود 700 نفر در این جزیره سکونت دارند که شغل تمام اهالی جزیره صیادی است.

 

قلعه پرتقالی ها یا قلعه لارکی، سواحل بکر مرجانی، درختان کنار غول پیکر، خانه های سنگی 800 ساله ،غارهای نمکی، دره آهوها ، دره خرگوش ها، کشتی سوخته از جمله جاذبه های گردشگری جزیره می باشد که تاکنون مغفول مانده است.

 

گویش یا به اعتقاد مردم جزیره زبان اهالی لارک، کمزاری است که در روستایی در کشور عمان نیز رواج دارد و به دلیل هجوم پرتقالی ها به خلیج فارس و مهاجرت عده ای از ساکنان این جزیره، زبان کمزاری یا لارکی رو به فراموشی است.

 

 

SAM_2613

محمدلاجی پور،رئیس شورای جزیره لارک در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به حضور اقوام کمزاری در استان های کرمان، گلستان و مازنداران اظهار کرد: زبان کمزاری زبان اصیل مردم لارک است که در جزیره مُسَندَم عمان و بنا به نقل هایی در کشور سودان نیز مشاهده شده است.

 

وی یادآور شد: حکایت است که در زمان پادشاهی سلطان قابوس، سواحل لارک و مناطق اطراف این جزیره به احمدبن تیمور، پادشاه عمان اجاره داده شده بود که بعد از مرگ تیمور کشور عمان مدعی شد این سواحل از آن ماست و ادعاها مبنی بر خلیج عرب از آنجا شروع شد.

 

رئیس شورای جزیره لارک با بیان اینکه رقص شمشیر از جزیره لارک به کشورهای عربی برده شده است، بیان کرد: رقص شمشیر نوعی بازی در جزیره بوده که به همراه ساز بادی نواخته می شده و در سفرهایی که کشتی های بزرگ بادبانی از کشورهای هند و پاکستان به جزیره لارک، قشم و لافت می آمدند این سنت را با خود به سوغات برده اند.

 

لاجی پور با اشاره به وجود معادن خاک سرخ در جزیره گفت: خاک سرخ منبع درآمدزایی و اشتغال برای جزیره لارک است اما تاکنون تنها یک معدن آن ثبت و رها شده  و هیچ اقدامی برای استخراج از جزیره انجام نشده است.

 

وی مشکلات جزیره را نبود راههای مناسب، نبود اسکله مناسب برای صیادی ، کمبود پزشک در جزیره و نبود مقطع تحصیلی متوسطه دانست و افزود: بسیاری از فرزندان ما برای تحصیل در مقطع دبیرستان باید به جزیره هرمز یا قشم بروند از این رو تعداد زیادی از نوجوان مجبور به ترک تحصیل شده اند.

 

رئیس شورای جزیره لارک یادآور شد: در حال حاضر سه دانش آموز پسر لارکی در مدارس شبانه روزی جزیره هرمز مشغول تحصیل می باشند همچنین  سه نفر از دانش آموزان در دانشگاه قشم مشغول به تحصیل می باشند.

SAM_2589

لاجی پور بیان کرد: وجود مخزن های غول پیکر گازوئیل در فاصله چند متری از منازل مسکونی یکی از دغدغه های اهالی لارک است که نیاز دارد تلاشی برای رفع این مشکل شود.

 

وی با بیان اینکه جزیره اسکله مناسبی ندارد و باید لایروبی در این اسکله انجام شود، تصریح کرد: تعاونی صیادان لارک بیش از 70صیاد دارد که در دو سال اخیر به دلیل وضعیت نامناسب صید معیشت صیادان به مشکل برخوده است.

SAM_2595

 

 

عیسی رادونی، از صیادان جزیره لارک با بیان اینکه مشکل لایروبی بزرگترین مشکل صیادان است، گفت: صیادانی که از جزیره قشم برای صید به اطراف جزیره لارک می آیند با صید بی رویه و به وسیله تورهای پیاله ای باعث صید ماهی ها متوتا می شوند که این امر طعمه ماهی را از بین می برد و امکان صید را از اهالی لارک گرفته اند.

 

وی با اشاره به بی توجهی شیلات به این مشکل اظهار کرد:در 5 سال گذشته صیادان رمچاهی معیشت مرم لارک را برهم زده اند و مردم جزیره با مشکلات اقتصادی روبرو می باشند.

 

رادونی با اشاره به نبود جایگاه سوخت در جزیره افزود: قایقدارن لارکی برای سوخت گیری باید به جزیره هرمز یا قشم بروند که این مسئله دغدغه قایقدارن است همچنین با آزاد شدن قیمت حامل های انرژی و تک نرخی شدن قیمت بنزین تعاونی قایقداران قشم،  صیادان لارکی را موظف به دریافت حواله سوخت کرده است.

SAM_2593

 

عدنان ماهیگیر،جوان ورزشکار لارکی با اشاره به مشکل جوانان جزیره در زمینه ورزش ، اظهار کرد: نبود سالن مناسب ورزشی و فقدان امکانات فرهنگی-ورزشی مهمترین دغدغه جوانان لارک است.

 

وی افزود: تنها سرگرمی جوانان جزیره فوتبال است که متاسفانه زمین قابل استفاده و امکانات ورزشی در این جزیره وجود ندارد.

 

عدنان یادآور شد: در حال حاضر 10نفر از جوانان لارک در تیم دسته یک قشم بازی می کنند که نشان دهنده پتانسیل ورزش جزیره است لذا می طلبد مسئولان به جزیره لارک و کمبودهای آن نگاه ویژه داشته باشند تا از موج مهاجرت جوانان از لارک جلوگیری شود.