کوچه و میدان تنها تفرجگاه پسران نیمروزی

توسعه زندگی شهرنشینی و زرق و برق آن برای اهالی روستاهای کوچک و بزرگ در سال‌های اخیر آنقدر زیاد بود که تبدیل روستاها به شهر آرزوی بسیاری از روستاییان شدبه طوری در سال های اخیر چندین شهر به شهرهای سیستان و بلوچستان اضافه شد.

 گرچه روند رو به رشد و توسعه در بخش‌های مختلف کشور امری بعید و دور از انتظار نیست، اما وقتی به قصه تلخ تبدیل روستاها به شهر و ماندگاری آنها در جایگاه روستا می‌رسیم، بیشتر با ماهیت روستا شهری مناطقی روبرو می‌شویم که امروز باید در کنار تمام کمبودها و مشکلات فراروی خود عنوان بزرگ و سنگین شهر را با خود یدک بکشند بدون آن که از مزایای تبدیل به شهر شدن بهره مند باشند یا به عبارتی آش نخورده و دهان سوخته‌اند.
نمود عینی این واقعیت تلخ را می‌توان در شهرهای تازه تأسیس استان سیستان و بلوچستان دید. نیمروز یکی از این شهرهای تازه تأسیس است که با وجود تبدیل شدن به شهر امروز در ماهیت بین شهری و روستایی خود بلاتکلیف است روستا شهری که از یک سو بافت روستایی خود را حفظ کرده و از سوی دیگر نام شهر را یدک می‌کشد بدون آنکه مردمش از زیرساخت‌های شهری مناسب و یا امکانات یک زندگی شهری برخوردار باشند.

 

دختران نیمروز افسرده ترین دختران استان
 شاید اگر رئیس یکی از ادارات نیمروز بیان نمی کرد نیمروز افسرده ترین دختران را دارد امروز قلمی هم برای قلب سیستان نمی چرخید و غریب تر از دیروز بود.
هر چند بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان که سال ها از شهر شدنشان می گذرند هنوز امکانات شهری مناسبی ندارند اما جوانان نیمروزی از امکانات اولیه شادی و تفریح و حتی یک پارک کوچک هم محروم شدند تا علاوه بر نام شهر شدن لقب افسرده ترین جوانان استان را هم با خود یدک بکشند.
هر چند این رئیس اداره نیمروز ادعای خود را مستند به پژوهش رسمی یک نهاد مسئول نموده است و گفته به راستی از شهری که یک سالن ورزشی، یک استخر شنا، یک سالن سینما، یک سالن تئاتر، یک مجتمع فرهنگی و حتی یک پارک ندارد چه انتظاری می توان داشت. دختران این شهر اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانند؟ اوقات فراغت یا با ورزش پر می شود، یا با هنر و یا با تفرج و گردش، شادی و سرور یا در ورزش است، یا در هنر است و یا در تفریح است. شهری که هیچکدام از امکانات سه گانه ی شادی، خلاقیت و تفریح را ندارد چگونه می توان انتظار داشت که دختران آن افسرده و غمگین نباشند.
 
 کوچه و میدان تنها تفرجگاه پسران نیمروزی
 البته ناگفته نماند که وضعیت پسران هم چندان بهتر نیست، در این میان آنها کوچه و میدان را دارند که دختران از آن هم محروم هستند. آیا مسئولان استان فکری برای دختران نیمروز می کنند؟
علی رغم این مشکلات شهرستان نیمروز امروز در لیست سیل هم قرار گرفته است به طوری که به گفته فرماندار نیمروز شهرستان‌های نیمروز، زهک و هامون بیشتر از سایر نقاط منطقه سیستان در معرض سیل قرار دارند.
در پایان امید آن داریم که مسئولان متوجه این مشکلات باشند و چاره ای برای حل آن بیندیشند.