مشورت با مقامات ایران برای ما مهم است

 استفان دی میستورا، ظهر سه شنبه بعد از دیدار با حسین امیر عبدالهیان معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: در گفت و گوی امروز بر ترک مخاصمات در سوریه، ارسال کمک های انسان دوستانه و تداوم روند سیاسی برای حل بحران آن کشور تاکید شد.

 

وی افزود: این مذاکرات بخشی از آمادگی ها برای گفت و گوهای ژنو است که قرار است بزودی برگزار شود.

 

خبرنگاری پرسید چرا در مذاکرات مربوط به بحران سوریه برخی طرف های مذاکره از جمله غربی ها و طرف هایی که معمولا در کشورهای منطقه، حامی تروریست ها هستند، شرط تعیین می کنند و از جمله شروطی که طرح کرده اند برکناری بشار اسد است، مگر نه این که ملت سوریه باید در این زمینه تصمیم بگیرد؟ 

 

دی میستورا پاسخ داد: ما در اینجا یک فرصتی در اختیار داریم تا به این نکته بپردازیم که در گفت و گوهای سوری – سوری بتوانیم به چه شکلی اینها را به طور موثری انجام دهیم اما در واقع با آقای امیرعبدالهیان در مورد چندین نکته گفت و گو کردیم که یک نکته مهم ترک مخاصمه و توقف آن است.

 

وی افزود: نکته دوم این است که کمک های انسانی باید به همه مردم سوریه برسد از جمله آنهایی که در محاصره هستند و همچنین روند سیاسی که منجر به انتقال سیاسی می شود کار بسیار فوری و مهم است.

 

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت: البته برای من مهم است که با مقامات ایران مشورت هایی داشته باشم چون این مقامات و ایده هایشان تاثیرگذار بوده و از توصیه هایی که آنها به ما دارند حتما استفاده می کنیم.