هرمزگان دروازه ورود گندم به کشور فاقد سیلوی مناسب

پایتخت اقتصادی ایران با مشکلات عدیده ای رو به روست که یکی از آنها سیلو برای نگهداری گندم می باشد و استان هرمزگان فاقد سیلوی گندم مناسب برای نگهداری است و گندم از اصلی‌ترین اقلام موجود در سبد غذایی هر خانواده ایرانی است، فارغ از ارزش معنوی و قداستی که مردم کشور برای آن قائل هستند، قوت غالب مردم از گندم تهیه می‌شود، بنابراین سلامت این گندم‌ها و نگهداری در محیط بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است، مسئله‌ای که در حال حاضر در هرمزگان کم اهمیت است.

 

مقدار زیادی از گندم وارداتی از بزرگترین بندر تجاری کشور، بندرشهید رجایی وارد می‌شوند هزاران کیلو گندم وارداتی را در انبارهای رو باز در اسکله شهید رجایی و شهید باهنر نگهداری می کنند، محل گشت و گذار انواع حیوانات موذی مانند موش و محل تغذیه بسیاری از پرندگان است و تنها پوشش حفظ این گندم ها برزنت است.

 

روش نگهداری غیر اصولی گندم ها باعث شده که فساد پذیری گندم ها بالا رود و درصد آلودگی توسط حشرات، حیوانات و عوامل بیرونی افزایش پیدا کند و علاوه بر این عوامل فاسد شدن هم گزینه ای دیگر است.

 

مشکل اصلی گندم کاران در این زمینه نبود سیلوی مناسب گندم در شهرستان است و استان هرمزگان دروازه ورود گندم به کشور است که متاسفانه حتی سیلویی مناسب برای نگهداری این میزان بالای گندم را دارد.

 

حتی ریشه بسیاری از بیماری‌ها مربوط به تغذیه نامناسب است و یکی از علل افزایش روز افزون بیماری‌های گوارشی لاعلاج، مصرف غذاهایی است که از مواد بی‌کیفیت و ناسالم تهیه شده‌ و شرایط نگهداری برخی از این مواد نیز غیراستاندارد است. با توجه به مجاورت این انبارها به دریا قطعا رطوبت آنها نیز دستخوش تغییر می‌شود.

 

سرمایه گذاربخش خصوصی، آقای دادگر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در آبان 1394 گفته بود: از ۵ سال پیش ساخت سیلو در بندرعباس را آغاز کردم اما به دلیل عدم حمایت و توجه کافی مسئولان وکمبود نقدینگی ، این پروژه در همان سال رها و خسارات بسیاری نیز متحمل شد.

 

 

وی افزود: با قول همکاری استاندار هرمزگان از ۴ ماه پیش ساخت سیلو را آغاز و تاکنون ۲ میلیارد تومان از سرمایه شخصی خود را هزینه شده است.  این سرمایه گذار بخش خصوصی هزینه ساخت هر سیلوی ۵۰ هزار تنی را ۱۸ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: در صورت تامین  اعتبار مورد نیاز تا فروردین سال ۹۵ نخستین سیلوی گندم استان و تا پایان سال آینده دومین سیلوی ۵۰ هزار تنی  هرمزگان را به بهره برداری خواهد رساند.