رانندگان بومی یزد قربانی منفعت طلبی خواص!شدند

رانندگان پایانه بار یزد برای چندمین بار برای احقاق حقوق خود دست به اعتراض زدند و روز یکشنبه 22 فروردین ماه، با تجمع در این پایانه به صراحت تمام از اجحافی که در حقشان شده اعلام نارضایتی کردند.

 
نایب رئیس اجمن صنفی رانندگان حمل بار یزد در این خصوص گفت: اعتصاب رانندگان یزدی منحصر به یزد نیست و این یک اعتصاب سراسری است و از بندر عباس شروع شده و به دیگر نقاط کشور تسری یافته است و در یزد نیز ار روز گذشته این تجع اعتراضی شروع شده است.
محمدرضا میرعبدالهی در خصوص علت تجمع افزود: در طول سه سال گذشته بسیاری از کالاها و خدمات گران شد و روند افزایشی داشته است اما در حوزه کرایه بار و حمل کالا در این سال ها هیچ گونه افزایشی شاهد نبودیم و این در صورتی است که کالاها و خدماتی نظیر قطعات خودرو، سوخت، بیمه، جریمه های رانندگی همگی افزایش داشته است که همین موضوع سبب زمین گیر شدن قشر راننده شده است و این تجمع به همین دلیل برگزار شده است.
 
وی تاکید کرد: در تازه ترین اقدام استانداری یزد طرح هایی را مبنی بر کاهش کرایه حمل فولاد بود همراهی کردیم اما از این اقدام خود خیلی پشیمانیم و منتظر اقدام عاجل مسئولین هستیم. بسیاری از باربری های اشکذر و میبد با اقدامات خودسرانه خود بر وضع اسفناک رانندگان بیشتر دامن زده اند که دلیل آن را باید در تقسیم بندی مغرضانه حوزه های جغرافیایی استان دانست.
 
میرعبداللهی ادامه داد: در این اقدام به هیچ وجه عدالت رعایت نشده است چراکه به جز فولاد یزد دیگر کارخانجات در حوزه میبد و اشکذر قرار گرفته اند و همین مورد سبب شده است حوزه جغرافیایی یزد هیچ گونه محل تامین باری نداشته باشد.
 
وی تصریح کرد: برخی در انتقال باربری های اشکذر به یزد باا سنگ اندازی موجب دلال بازی شد اند تا رابطه جای ضابطه را بگیرد که بر اساس آن راننگان بومی یزد قربانی منفعت جویی عده ای خاص! می شوند.
عضو هیئت رئیسه انجمن رانندگان یزد در ادامه افزود: در همین رابطه از ریاست سازمان حمل و نقل شهرستان درخواست کردیم که محل هایی را برای اسکان باربری های اشکذر در پایانه در نظر بگیرند تا با اعلام بار تا حدودی حقوق تضییع شده راننگان مورد توجه قرار گیرد که وی با بی اعتنایی در مقابل این خواسته به حق مخالفت کرده است و تاکید کرده است که ما هرکار دلمان می خواهیم انجام می دهیم که همین سخن او باعث شد ما جلسه را ترک کنیم.
یکی از رانندگان معترض در همین رابطه گفت: زندگی رانندگان شده دغدغه هیچ کس به فکر راننده نیست و این شرایط سبب شده است رانندگان امیدی به ادامه کار نداشته باشند. کرایه رانندگان در طول سه سال گذشته علی رغم اینکه همه کالاها و خدمات گران شده است در مواردی حتی کاهش یافته است و در این شرایط نیز هر یک از بخش ها نیز برای فشار به رانندگان از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند که دلال بازی نیز در این میان به بلای جان کارگران بدل شده است.
 
 
وی در ادامه تاکید کرد: در همین روزهای اخیر قیمت لاستیک و دیگر قطعات ماشین و حتی نرخ بیمه تامین اجتماعی افزایش یافته است اما هیچ کس فکری به حال رانندگان نمی کند و این قشر از جامعه هر روز در حال نزول طبقاتی است. هرچه به رئیس سازمان حمل و نقل استان می گوییم فکری به حال این اوضاع بکند اما وی به کارهای خودش سرگرم است و هیچ تلاشی برای سامان دهی به این اوضاع نمی کند.
این راننده معترض در پایان تاکید کرد: سختی شغلی کار رانندگان و خطراتی که هر لحظه ما را تهدید می کند برای هیچ کس پوشیده نیست اما مسئولین کاری به این ها ندارند و فقط به فکر خود هستند و علی رغم مسئولیتشان در این حوزه با تدبیری این وضع اسفناک را رقم زده اند.
یکی دیگر از رانندگان در این خصوص به نکاتی اشاره کرد که قابل تامل است وی تاکید کرد: از چند سال قبل کرایه قم  هزارتمان 450  بود ولی نمیدانم چه شده است که این کرایه الان آب رفته و با وجود گرانی های متعدد اکنون کرایه قم به250هزار تومان کاهش یافته است. تدبیر مسئولین در این سال ها باعث شده است رانندگی از یکی از مشاغل خوب به بدترین شغل ها نزول کند و رانندگان همه ساله مقروض تر می شوند.
وی در ادامه با ناامیدی تمام عنوان کرد: هیچ گوش شنوایی برای حل مشکل ما وجود ندارد و مسئولین ما را فراموش کرده اند. مگر دستی از غیب برون آید و کاری کند.
یکی دیگر از مواردی که راننگان مطرح کردند عدم تناسب قمیت کرایه ها با نرخ تورم بود که جمعی از رانندگان با اشاره به گران شدن نرخ جریمه های رانندگی و قیمت خودرو و حقوق کارمندان و کارگران تاکید کردند: چرا کرایه حمل بار که روزی ماست افزایش پیدا نمی کند مگر ما چه تفاوتی با دیگر اقشار داریم که هیچ کس فکری به حالمان نمی کند.
 
در ادامه یکی از رانندگان مطلع توضیحاتی را ارائه داد: برخی از افراد با نیات خاص دست به تقسیم بندی حوزه های جغرافیایی استان یزد زده و بر اساس آن حدود 60باربری را در پایانه و حوزه جغرافیایی یزد جاداده اند در صورتی که در این حوزه کارخانه خاصی برای تامین بار وجود ندارد و در مقابل برخی با نیات خاص به حمایت از چندباربری خاص در حوزه جغرافیایی اشکذر زده اند که حجم ابوهی از کارخانجات استان یزد در آنجا قرار دارد و این باربری ها با حجم ابوهی از بار قرار دارند در صورتی که در حوزه جغرافیایی یزد باری برای انتقال وجود ندارد.
 
وی تاکید کرد: بارها از مسئولین و شخص آقای بشیری ریاست سازمان حمل و نقل استان درخواست کرده ایم که این باربری ها را به پایانه بار انتقال دهد که با ان مخالفت میشه و با جلساتی هم که در استانداری یزد برگزار می شود بشیری قول همکاری می دهد اما در مقام عمل شاهد هیچ تغییری نیستیم.
 
گفتنی است تاکنون این چندمین باری است که رانندگان برای اعتراض به سوء مدیریت در حمل و نقل یزد دستبه تجمع می زنند: 
 
 

کسی به وضع وخیم پایانه بار یزد نمی رسد/بازگشت دوباره دلالان به صحنه جرم!

 

فیلم/مستند «روزگار سخت» روایتی کوتاه از معضل «دلالان در پایانه بار یزد» +دانلود

 

«آمار مسئولین» کاغذ پاره ای بیش نیست!/سلیقه ای نمی شود پایانه بار را مدیریت کرد/با ادامه وضع اسفبار پایانه یزد؛ تصمیم جدی می گیریم