احداث ۳۸ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم طی ۱۰ سال گذشته

علی روحانی، معاون مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال 84، دولت احداث 200 هزار واحد مسکونی مقاوم در سطح روستاهای کشور را که بر اثر بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله تخریب شده بودند را در دستور کار قرار داد.

روحانی تصریح کرد: در سال های نخست ابلاغ این دستور العمل، سهم خراسان شمالی برای احداث مسکن مقاوم روستایی هفت هزار و 800 واحد مشخص شد و به علت اینکه این طرح در سطح استان با استقبال چشمگیری روبرو نشد سهم استان به پنج هزار واحد کاهش یافت.
 
وی در ادامه عنوان کرد: برای احداث واحدهای مسکونی روستایی مقاوم در سطح استان 48 هزار و 334 قرارداد منعقد شد که از سال 85 تاکنون 38 هزار واحد مقاوم روستایی احداث شده اند و پایان کار گرفته اند.
وی با بیان اینکه از این تعداد قرار داد منعقد شده پنج هزار قرارداد به علت انصراف فسخ شدند، گفت: مابقی قرارداداها در حال اجرای عملیات ساخت هستند.
 
این مسئول خاطر نشان کرد: این قراردادها با متقاضیان فاقد مسکن، خانوارهایی که مسکن غیر مقاوم داشته اند همچنین روستاییانی که مهارت معکوس شهر به روستا را انجام داده اند، منعقد شدند.
وی افزود: تسهیلات اعطایی برای احداث این واحدهای مقاوم روستایی از محل خط اعتباری و منابع داخلی بانک ها تامین شده اند.
 
وی همچنین به اعطای تسهیلات حوادث به متقاضیانی که مسکن های آنان بر اثر بلایای طبیعی آسیب دیده بودند نیز اشاره کرد و گفت: طی 10 سال گذشته این تسهیلات به علاوه کمک های بلاعوض برای احداث هزار واحد آسیب دیده روستایی و شهری در سطح استان اختصاص یافت.
 
روحانی افزود: اغلب این واحدهای بازسازی شده در مناطق روستایی استان مستقر بوده اند.
 
وی در ادامه به وقوع سیلاب هایی که طی سال گذشته در سطح استان رخ داد و برخی از مسکن ها از این سیلاب ها آسیب دیدند، اشاره داشت و اعلام کرد: طی پیگیری های انجام شده برای بازسازی 256 واحد مسکونی آسیب دیده، موافقت برای اعطای تسهیلات حوادث اخذ شد.
 
وی افزود: در این زمینه برای دو بانک ملی و سپه ابلاغ اعتبار انجام شده است و دو بانک دیگر منتظر ابلاغ اعتبار هستند تا تسهیلات حوادث به این 256 واحد اعطا کنند.
 
این مسئول همچنین به وقوع زلزله راز و جرگلان در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: ردیف اعتباری برای اعطای تسهیلات به منظور بازسازی این مسکن های آسیبب دیده تامین شده است، با این وجود هنوز آسیب دیدگان این حادثه برای دریافت این ردیف اعتباری مراجعه نکرده اند.
 
وی در خاتمه با اشاره به اعتبارات ردیف حساب 100 امام ( ره ) اظهار کرد: طی سال های گذشته از محل این ردیف اعتباری 20 واحد در شهر آشخانه و 28 واحد در روستای ینگه قلعه شهرستان بجنورد برای متقاضیان کم درآمد احداث شده اند.
 
وی همچنین گفت: از محل این ردیف اعتباری برای 70 سرپرست خانواده کم درآمد نیز به منظور تکمیل واحدهای مسکونی آنان کمک های بلاعوض اعطا شده است.
 
معاون مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی اعلام کرد: هم اکنون 105 واحد روستایی نیز برای خانواده های دارای دو معلول با اعطای تسهیلات 18 میلیون تومان و کمک های بلاعوض ریالی در حال ساخت هستند.