برگزاری اعتکاف در 130 مسجد استان سمنان

حجت الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در جمع خبرنگاران،  ضمن تشریح برنامه های این سازمان در اعتکاف سال جاری، گفت: حضور مبلغان و روحانیان برای انجام آئین عبادی و فرایض دینی، پاسخ به مسائل دینی، بیان راه های مقابله با معضلات اجتماعی با همراهی ناجا، برگزاری نشست های تخصصی و حتی علمی، قرائت ادعیه و مناجات و ... از جمله برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی در اعزام مبلغان به اعتکاف۹۵ است.

وی افزود: همچنین ختم دعای کمیل برای نخستین روز اعتکاف، دعای ندبه برای روز جمعه، قرائت زیارات مبارکه، برگزاری مراسم شهادت زینب کبری(س)، اعمال موسوم به ام داود در روز پانزدهم رجب و مراسم معنوی مناجات در کنار اقامه نماز جماعت از جمله دیگر برنامه های مبلغان در اعتکاف۹۵ خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه پیش بینی می شود تا تعداد معتکفان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت، گفت: طی سال گذشته هفت هزار و ۸۰۰نفر در سراسر استان معتکف شدند که در سال جاری به دلیل فراهم آوردن شرایط مناسب برای ثبت نام و دوری از فضای امتحان مدارس و دانشگاه ها پیش بینی می شود حضور معتکفان در مساجد به ویژه جوانان نسبت به سال پیش افزایش چشم گیری خواهد داشت.

شکری با بیان اینکه در اعتکاف۹۴، بیش از ۳۵درصد اعتکاف اولی حضور داشتند، اظهار کرد: ۲۹درصد شرکت کنندگان اعتکاف دومی، ۱۸درصد اعتکاف سومی و مابقی چندین بار سابقه حضور در اعتکاف را داشتند که قطعا در سال جدید با وجود زمان مناسب اعتکاف می توان شاهد افزایش تعداد اعتکاف اولی ها نیز بود.

وی افزود: در سال۹۴، ۷۵درصد شرکت کنندگان در سراسر استان بانوان بودند که بیش از پنج هزار و ۷۰۰نفر را شامل می شدند و این درحالی بود که تنها دو هزار و ۱۰۰نفر از برادران معتکف شدند که امیدواریم در سال جاری نیز بانوان متدین و خداجوی استان یکبار دیگر در عرصه اعتکاف بدرخشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان همچنین با اشاره به میانگین سنی معتکفان در سال گذشته، گفت: ۲۴درصد معتکفان بین سنین۱۵تا ۲۰ سال، ۲۳درصد بین ۲۰ تا ۲۵سال، ۳۶درصد بین ۲۵تا ۳۰ سال، ۱۰ درصد بین ۳۰ تا ۴۰ سال و مابقی بالای سن چهل سال بودند که این آمار نشان می دهد بالغ بر ۸۰درصد معتکفان زیر سن ۳۰سال هستند که امیدواریم این روند در سال جاری نیز ادامه یابد.

شکری با بیان اینکه اعتکاف عبادتی شخصی است اما آثار وبرکاتش تا مدت ها با انسان همراه است، بیان کرد: اعتکاف نوعی خلوت کردن با معبود است لذا بیشترین تاثیر این عبادت معنوی در بعد خلوت گزینی و درک معرفت الهی محسوب می شود که آثار و برکات آن تامدت ها در روح و جسم انسان باقی می ماند.

وی ادامه داد: اعتکاف نوعی عبادت است که انسان را به سوی خود جذب می کند و مانند زیارت عتبات، فرد با یکبار حضور در آن برنامه حضور سال آینده خود را نیز در پایان اعتکاف هر سال در نظر می گیرد لذا باید از این فرصت در راستای اشاعه فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی بهره برد.