قلب تپنده حیات گردشگری شهرستان سلسله

استان لرستان، سرزمینی زیبا با آب و هوایی دلپذیر می‌باشد که در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس، محصور است.

در میان مناطق دیدنی و گردشگری استان لرستان، شهرستان سلسله به دلیل شرایط ویژه، همواره مورد توجه عده بسیاری از مسافران و گردشگران بوده است.

جدای از شرایط معتدل آب و هوایی، مناطق تاریخی در این شهرستان، هرساله نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده‌اند که از جمله آثار تاریخی می‌توان به قلعه مظفری، پل کاکارضا، گورستان قدیمی سلطان‌مشرق، پل هنام، تپه گریران، دژ شینه و کوه دراش اشاره نمود.

*پل تاریخی کاکارضا؛ قلب تپنده حیات گردشگری شهرستان سلسله

در میان آثار تاریخی شهرستان سلسله، پل تاریخی کاکارضا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد چرا که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد و ارتباط مردمان دو سوی رودخانه کاکارضا را فراهم می‌کرده است.

این پل منحصربفرد در دوران طراوت خود، از ابهت و زیبایی برخوردار بوده و به علت قرار گرفتن بر روی رودخانه کاکارضا که در آن سالیان هدایت کننده حجم بالایی از آب‌های سرازیر شده از کوه‌های اطراف با جوشش و خروش حیرت‌انگیزی بوده، از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

گرچه امروزه آب این رودخانه بسیار کمتر از گذشته‌هاست اما همین حجم آب، متأسفانه در سال‌های گذشته جا برخی از مسافران یا بازدیدکنندگان را به علت عدم رعایت نکات و مسائل ایمنی گرفته است.

ارتفاع پل کاکارضا بیش از 30متر و ساخته شده از سنگ‌های تراش‌خورده و ساروج است. وجه تسمیه «کاکارضا» به پل قرار گرفته بر روی رودخانه مذکور را به فردی به نام «کاک‌رضا» نسبت می‌دهند.

*قدمت تاریخی پل کاکارضا

باستان‌شناسان با توجه به شکل ظاهری پل و نیز نقش‌های حک شده بر روی پل و اطراف آن، ساخت پل را به دوران پهلوی اول و به معماری با نام «یوسف فشنگ‌چی» نسبت داده‌اند. یکی دیگر از دلایل اهمیت این پل این بوده که در دوران ساخت و بهره‌برداری از آن، راهی به سوی شهر الشتر که در 45کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد را فراهم می‌نموده گرچه هم‌اکنون فقط به‌عنوان راه ارتباطی چند روستای اطراف خود است اما مسافران و گردشگران برای بازدید از این منطقه و اثر تاریخی، به کاکارضا سفر می‌کنند.

پل کاکارضا با 4دهنه در اندازه‌های متفاوتی ساخته شده و طاق‌هایی رومی شکل دارد. معماری منحصربفرد پل حکایت از آن دارد که برای بقای طولانی آن، طرحی دقیق و علمی بکار برده شده است. پایه‌های پل کاکارضا بر سنگ و در جهت مخالف جریان رودخانه ساخته شده که دارای سه موج‌شکن به شکل مثلث می‌باشد که ضخامت برخی از آنها به شش متر هم می‌رسد. طول این پل، 130 متر، عرض آن 6متر و عرض دهانه‌های 12گانه آن نیز بین 5 تا 7متر متغیر است.

پل تاریخی کاکارضا در سال 1380 به عنوان یکی از آثار ملی کشور در شهرستان سلسله ثبت شده است.

*همراهی طبیعت زیبا با پل تاریخی کاکارضا

در همین منطقه کاکارضا و در کنار پل تاریخی آن، در فاصله 35 کیلومتری جنوب شهر الشتر و در مسیر جاده الشتر–خرم آباد در دره‌ای پر از درختان زیبای بلوط و کشتزارهای صیفی و حبوبات و در نزدیکی روستای کاکارضا، آبشار باصفایی با ارتفاع تقریبی بیست متر خودنمایی می‌کند.

این آبشار در دامنه کوه‌های الشتر به‌عنوان آبشار «گل‌هو» نیز معروف است. وجود این آبشار که از جمله نقاط دیدنی و گردشگری سلسله می‌باشد، بر اهمیت موقعیت روستای کاکارضا و پل تاریخی آن افزوده است.

* تولد دوباره پل «کاکارضا»

با گذشت زمان، قسمت زیادی از پل یادشده از بین رفته و تنها بخش‌هایی از آن باقی مانده و همین امر باعث شد تا اداره کل راه و شهرسازی لرستان، احیای دوباره ای پل تاریخی را در صدر طرح‌های سال 93 قرار دهد.  

پل جدید کاکارضا الشتر

«امیری» در گفتگو با خبرنگار لرسو از احداث پل جدید کاکارضا خبر داد و گفت: کار ساخت پل جدید کاکارضا مراحل پایانی خود را می‌گذراند و این پروژه تاکنون پیشرفتی 95درصدی داشته است.

وی با اشاره به اهمیت پل کاکارضا در بخش صنعت گردشگری افزود: محور الشتر-خرم‌آباد به‌عنوان بخشی از پروژه چهارخطه خرم‌آباد-نورآباد، شریانی حیاتی است که اصلی‌ترین مسیر برای توسعه و آبادانی سلسله محسوب می‌شود.

مدیر راه و شهرسازی سلسله تصریح کرد: این محور ارتباطی علاوه بر امنیت و آرامش ترافیکی، کاهش فاصله‌ها و سرعت ارتباط را نیز برای مردم الشتر فراهم نموده است.

وی با بیان اینکه نوع پل، سنگی طاقی است بیان داشت: این پل دارای پنج دهانه 12متری می‌باشد که طول کلی آن 75متر است.

امیری افزود: مدت قرارداد با پیمانکار، 20 ماه بوده و با وجود گذشت حدود 13ماه از شروع تاریخ قرارداد، تنها 5درصد از کار مانده پروژه باقی مانده است.

وی در پایان ابراز داشت: امیدواریم با تولد دوباره پل کاکارضا، شاهد افزایش چشمگیر مسافران، مهمانان و گردشگران عزیز در شهرستان سلسله باشیم.