استخدام‌های فامیلی و رابطه‎ای در ادارات صدای استاندار کُردستان را نیز درآورد

شاید شنیده باشید که فلان کارمند اداره پس از 30 سال خدمت در اداره‎ای بازنشست و به جای برگزاری آزمون استخدامی مجدد تخصصی و فنی در پست خالی شده، پسر وی و یا فامیل و آشناهای رئیس اداره در پست مذکور بدون هیچ نوع تخصص و دانشی بکارگیری شده‎اند.

 

داستان برخی از ادارات کُردستان در استخدامی‎های و به ویژه واگذاری قردادهای معین کاری و حجمی نه بر اساس ضابطه و بلکه صرفا بر روی رابطه، فامیل و اقوام و همشهری بودن تبدیل شده است.

 

بیان این مشکل از سوی رسانه‎های تا قبل از اذعان و هشدار استاندار کُردستان شاید به مذاق برعضی‌ها خوش نیامده و به قول یکی از مدیران ناراحت از انتقاد صریح رسانه‎ها  – سپیدنمایی و سیاه‎نمایی – تلقی می‎شد.

 

استاندار کُردستان در اولین جلسه شورای اداری کُردستان که با تاخیر فراوان و پس از گذشت 24 روز از سال جدید در استانداری کُردستان تشکیل شد، از استخدام‌ها و واگذاری قردادهای معین کاری و حجمی فامیلی در برخی از ادارات گلایه کرد.

 

وی به دستگاه‎های متخلف هشدار داده که درصورت ادامه این روند ناسالم، استخدامی‎ها متوقف و اسامی افراد منتشر شده و با آن برخورد خواهد شد.

 

هشدار دیرهنگام استاندار در حالی به ادارات داده می‎شود که مدیران و کارپردازان برخی از ادارات با استفاده از اختیار و رابطه‎ خود با مدیر اداره اقدام به واگذاری قرارداد به اقوام و دوستان و فامیل‎های خود به دور از هرگونه ضابطه و تعیین صداقت کاری و اخلاقی فرد مذکور، می‎کنند.

 

کم‎کاری برخی مدیران پُر ادعای ادارات و دستگاه‎های کُردستان، گارد بسته آنها در مقابل انتقاد، عدم تعامل و استقبال از نقد در جهت پیشرفت و تعالی، استخدام‌های خارج از عرف و پارتی بازی را می‎توان از جمله ضعف‌های برجسته برخی از دستگاه‌های اجرایی خواند که نیازمند برخورد جدی شخص استاندار و مسئولین نظارتی است.