خفاش‌های غار‌های «بزنگان» و «کرکس» در معرض انقراض‌

سیدسعید هاشمی‌نژاد با اشاره به هر دو گونه خفاش «مینی اوپتروس شریبرسی» در غار بزنگان و «رینولوفوس» در غار کرکس خراسان رضوی، افزود: شناسایی این گونه‌های خفاش طی نمونه‌برداری‌هایی توسط یک غارنورد اروپایی به ‌صورت تله‌گذاری انجام گرفت و بر اساس بررسی‌های که از سایت اتحادیه جهانی حفاظت از محیط‌زیست «IUCN» صورت گرفت، نشان می‌دهد که هر دو گونه خفاش ساکن این غارها در معرض انقراض قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه خفاش حیوانی است که خواب زمستانی دارد و در بهار فرزندآوری انجام می‌دهد، عنوان کرد: اگر در زمستان بازدیدکنندگان ناآگاه وارد غار شوند، فضای اقامتی خفاش‌ها را به نحوی آلوده می‌کنند که این امر ممکن است سبب برهم زدن خواب زمستانی این جانوران شود و اگر خفاش بیدار شود انرژی زیادی را مصرف کرده که به مرگ وی و جنین ختم خواهد شد.

هاشمی‌نژاد با تاکید بر اینکه به جز برخی غارهای توریستی، بیشتر غارهای ایران به‌ هیچ‌ عنوان حفاظت ‌شده نیستند، افزود: خفاش‌هایی که در غارها زندگی‌ می‌کنند در فصل زمستان نیازمند توجه ویژه از نظر بازدیدکنندگان بوده و غارهای ایران نیازمند انجام اقدامات تامینی هستند.

وی اضافه کرد: محققان ایرانی انگیزه کافی برای مشخص کردن گونه‌های خفاش ندارند و به علت نداشتن آمار نمی‌توانیم جمعیت خفاش‌های ایران را تخمین بزنیم که شاید به این دلیل باشد که جانورشناسان علاقه‌مند در کشور نداریم.

 

مسوول کارگروه غارنوردی هیات کوهنوردی استان ادامه داد: خفاش‌ها شاخصه زیستی محسوب می‌شوند و میزان سلامتی یک خفاش نشان‌دهنده سلامت محیط ‌زیست یک منطقه است همچنین نقش موثری در گرده‌افشانی و کنترل میزان حشرات دارند بنابراین این جانوران دارای اهمیت بسیاری هستند.

هاشمی‌نژاد تصریح کرد: در اطراف غار بزنگان چرای دام‌ها به چشم می‌خورد که شاید یکی از عوامل موثر در به خطر انداختن خفاش‌های این غار باشد؛ حتی دربی که برای دهانه غار گذاشته می‌شود نیز اهمیت داشته زیرا اگر عمودی باشد خفاش‌ها توانایی عبور از آن را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا شاهد کشته شدن حجم زیادی از خفاش‌ها در غار «پپده» استان خوزستان در اثر آتش‌سوزی بوده‌ایم که نشان می‌دهد اهمیت این موجودات هنوز برای ما قابل ‌درک نیست و حتی بسیاری از سازمان‌ها و مسوولان نیز از این موضوع به‌ راحتی می‌گذرند.

مسوول کارگروه غارنوردی هیات کوهنوردی استان با تاکید بر اینکه افزایش آگاهی دانشجویان و اساتید دانشگاه نقش زیادی در حمایت از خفاش‌ها دارد، افزود: خفاش‌های ایران به علت ناآگاهی از بین می‌روند که این ناآگاهی ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد، اما خوشبختانه حمایت‌های موثری در سازمان حفاظت از محیط ‌زیست کشور و خراسان رضوی صورت گرفته که امیدواریم با تداوم این حمایت‌ها نتایج بهتری حاصل شود.

وی افزود: عمر برخی غارهای ایران به میلیون‌ها سال می‌رسد و برای تشکیل ‌آن‌ها شیره‌ی جان طبیعت چکیده شده است پس شیره جان طبیعت را مفت نفروخته و نگذاریم به ‌راحتی تخریب شوند.