تمهیدات در سدهای خوزستان

هوشنگ حسونی‌زاده ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران در استانداری خوزستان اظهار کرد: با توجه به بارش‌های پیش رو احتمال وقوع روان آب وجود دارد اما این مسئله در حد هشدار است و جای نگرانی وجود ندارد و امیدواریم با بهره مندی از بارش‌ها از بحران خشکسالی عبور کنیم.

وی گفت: بارش‌ها احجام آبی رودخانه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند لذا هشدار به منظور  اتخاذ تدابیر برای حفظ تأسیسات در صورت وقوع روان آب است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: تمامی خروجی سدها را در این استان کنترل خواهیم کرد و اگر در حوزه میانی اتفاقی رخ دهد به تناسب آن خروجی از مخازن سدها را کاهش می‌دهیم که هم از هدر رفت آب جلوگیری شود و هم اینکه ایجاد خسارت نکند.

وی با اشاره به مناطق بحرانی تشریح کرد: با توجه به میزان بارش در حوزه میانی کارون، در منطقه لالی همچون سال گذشته سیلاب وجود خواهد داشت، همچنین در قسمت پایین دست سد کرخه به ویژه در مناطق دشت آزادگان و رُفَیِّع این احتمال وجود دارد و در مناطق انتهای کرخه به دلیل مسدود شدن انهار و مجاری ورود به تالاب در منطقه رُفَیِّع بسیار حائز اهمیت است که فرمانداری و سازمان جهاد کشاورزی بایستی توجه کافی داشته باشند.

حسونی‌زاده افزود: با هماهنگی که با سازمان‌های محیط زیست خواهیم داشت ورودی تالاب را به سمت مخزن شماره 3هدایت خواهیم کرد.

وی بیان داشت: بر اساس عادت معمول ممکن است مردم در کنار رودخانه مشکلاتی را به لحاظ مسائل تأسیساتی داشته باشند و باید توجه شود اگر بارش در شهر بیش از حد استاندارد اتفاق بیفتد تأسیسات شهری نیز ملاحظات خاص خود را می‌طلبد.

وی تأکید کرد: حوزه‌های شهری جدا از رودخانه‌هاست و با بارش در شهر و عدم ظرفیت فاضلاب شهری در جمع آوری آب‌های سطحی شهر دچار بحران جدی خواهیم شد لذا حوزه مدیریت شهری، ستاد حوادث و فرمانداری‌ها توجه لازم را داشته باشند.

 

حسونی‌زاده اظهار کرد: تمرکز بارش در روز چهارشنبه و پنجشنبه در حوزه کرخه و دز است و سپس به شرق استان جهت پیدا می‌کند و حوزه کارون و مارون را در بر می‌گیرد، بنابراین احتمال سر ریز شدن در دز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه سد دز پر خواهد شد و حجم سر ریز شده را کنترل و هدایت خواهیم کرد و در دیگر سدها آنچه که از بارش حاصل شود در خود مخزن کنترل خواهد شد.

معاون سازمان آب و برق استان خوزستان به جاده بهبهان اشاره داشت و گفت: جاده بهبهان نقطه بحرانی است و آنچه که سوابق نشان می‌دهد احتمال روان آب وجود دارد و باید کنترل شود تا کمترین خسارات را در این نقطه داشته باشیم.

حسونی‌زاده در پایان اضافه کرد: با توجه به اینکه بارش‌های بهاری، کوتاه مدت و رگباری است رودخانه‌ها ظرفیت کنترل این حجم بارش را خواهند داشت و خروجی را نیز از سدها کنترل خواهیم کرد.