افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۳ به ۸ درصد در برنامه پنجم

جعفر قادري در مورد جلسه بعدازظهر چهارشنبه ۱۶ تيرماه كميسيون تلفيق گفت: امروز سه ماده مربوط به بورس و مشكلات قانون توسعه ابزارهاي مالي براي كمك به سياستهاي اصل ۴۴ به تصويب رسيد.
وی افزود: در لایحه دولت کمبودهایی به چشم می‌خورد که خلاء آن در لایحه برنامه پنجم باید رفع می‌شد.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: در جلسات گذشته کمیسیون تلفیق نظام پولی و بازار پول و ساماندهی آن مورد تصویب قرار گرفت و در جلسه امروز ساماندهی بازار سرمایه‌ به تصویب نمایندگان رسید.
قادری تصریح کرد: شرکت‌هایی که قصد انتشار اوراق بهادار دارند مکلف به ارائه اطلاعات اقتصادی شرکت در بورس هستند و تعیین و تکلیف خرید و فروش سهام و نظارت بر اساسنامه نهادهای مالی برعهده سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.
نماینده شیراز در مورد نهادهای مالی گفت: صندوق‌های توسعه سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سهامی عام که سهام خود را منتشر می‌کنند باید از طریق بورس خرید و فروش شود و همچنین پروژه‌های نهادهای مالی از طریق انتشار اوراق سهام در بازار بورس انجام خواهد شد.
وی گفت: در کمیسیون بودجه سه ماده جایگزین لایحه دولت در زمینه بازار بورس و اوراق بهادار شده بود که نقشی مانند بانک مرکزی برای سازمان بورس در مورد اوراق بهادار قائل شدیم که همه نقل‌ و انتقال سهام در بورس و یا از طریق فرابورس انجام شود.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد سابقه ۴۱ ساله بورس اوراق بهادار تهران و عدم فعالیت بین‌المللی گفت: موانع فعالیت بین‌المللی بازار سرمایه در قانونی که ۵ ماه قبل به تصویب مجلس رسیده برداشته شد و برای توسعه بازار سرمایه و تأسیس صندوق‌های توسعه سرمایه‌گذاری شرایطی فراهم شد.
وی افزود: در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون جدید بازار سرمایه به تصویب رسید.
قادری گفت: در ادامه جلسه تلفیق مبحثمالیات مورد بررسی قرار گرفت و برای شرکت‌هایی که از پرداخت مالیات طفره می‌روند محرومیت و تنبیه و عدم اعطای تسهیلات بانکی در نظر گرفته شد و مسئولیت آن برعهده هیئت مدیره این شرکت‌ها قرار گرفت.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: تمام نهادهای امنیتی موظف شدند، اطلاعات سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف را به سازمان امور مالیاتی بدهند تا از این طریق پایه‌های مالیاتی را شناسایی و افزایش دهند و سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی از ۷ درصد کنونی به ۱۰ درصد در پایان برنامه پنجم برسد.
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: نمایندگان در تلفیق تصویب کردند، نرخ مالیات ارزش افزوده که در حال حاضر ۳ درصد(شامل ۱.۵ درصد مالیات و ۱.۵ درصد عوارض) است، دربرنامه پنجم پیشرفت و عدالت، سالی یک درصد افزایش و در پایان برنامه به ۸ درصد شامل(۱.۵ درصد عوارض و ۶.۵درصد مالیات ارزش افزوده) برسد.
قادری گفت: واحدهای مشمول مالیات به داشتن صندوق و پرداخت مکانیزه مالیات مکلف شدند و ترازنامه و دفاتر پلمب شده برای حساب و کتاب مالیاتی در واحدها وجود داشته باشد.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد تکلیف قانون برنامه چهارم به تامین هزینه جاری دولت از محل مالیات و عدم تحقق کامل آن، افزود: در تلفیق تصویب شده که افزایش هزینه جاری دولت حداکثر ۲ درصد کمتر از نرخ تورم جاری سال باشد؛ یعنی به عبارت دیگر دولت ملزم به کاهش هزینه جاری خود شده است.
قادری افزود: درخواست برگشت به مصوبه قبلی تلفیق برای استخدام اعضای هیات علمی ایثارگر و جانباز و رزمنده به شکل عمومی‌تر در راستای ایجاد رقابت برای جذب نیروهای کیفی‌تر شده است.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: همه ایثارگران، آزادگان با ۳ سال سابقه اسارت، رزمندگان بالای ۶ ماه حضور در جبهه که متقاضی عضویت هیات علمی هستند، مشمول استخدام کادر هیات علمی خواهند شد و فضای رقابتی ایجاد خواهد شد.
قادری یادآور شد، بر اساس گزارش ارائه شده در کمیسیون تلفیق در مدت دو هفته بررسی لایحه برنامه پنجم در این کمیسیون، ۸۰ ماده بررسی شد که ۱۰ ماده حذف و بقیه با حک و اصلاح یا همان پیشنهاد دولت به تصویب نمایندگان عضو کمیسیون رسیده است.
نماینده شیراز گفت: برای تسریع در تصویب لایحه برنامه پنجم، از هفته آینده، جلسات در سه شیفت کاری برگزار می‌شود تا در دو هفته بعدی ۱۲۰ ماده باقیمانده و در نهایت کل لایحه برنامه پنجم از تصویب کمیسیون تلفیق بگذرد.
انتهای پیام / ز