بارندگی شدید در سه روز پایانی هفته گذشته استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، همدان، اصفهان، خراسان‌شمالی و رضوی، کردستان و آذربایجان‌شرقی را درگیر سیلاب کرد و درمجموع ١٣٦ شهر، روستا و منطقه عشایرنشین در کانون توجه امدادگران قرار گرفتند. در این بین استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام بیش از بقیه دچار آسیب شدند. سیل سبب شد هلال‌احمر برخی روستاها را به‌ویژه در استان خوزستان تخلیه کند و تعدادی را در قطار و عده‌ای را در چادر اسکان اضطراری دهد.

همچنین جاری‌شدن سیل جان یک نفر را گرفت و یک نفر دیگر نیز مفقود شده است. سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امدادونجات، با بیان اینکه یک نفر از متأثران سیل و آب‌گرفتگی در منطقه مهران-  رودخانه گدارخوش همچنان مفقود است، افزود: یک نفر نیز در محور دهلران – اندیمشک جان خود را از دست داد.

مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، نیز دراین‌باره گفت: در پی این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند. یک نفر جوانی ٢٢ساله و چوپان بود که در لرستان به دلیل اصابت صاعقه جانش را از دست داد و دیگری نیز زنی بود که در باغ شخصی‌اش در ایلام به رودخانه افتاده و متأسفانه جان خود را از دست داده است.

عده‌ای از اهالی مناطق سیل‌زده به‌ویژه افرادی که خانه‌هایشان در آب فرو رفته است، از کندی امدادرسانی گلایه دارند اما سازمان هلال‌احمر می‌گوید با همه توان خود وارد عمل شده و تا حد امکان کمک‌رسانی‌ها را به نحو مطلوب انجام داده است.

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، گفت: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در استان‌های متأثر از سیل و آب‌گرفتگی به دو‌هزارو ٥٠٠ نفر از هم‌وطنان خدمات اسکان اضطراری با برپایی ٥٤٨ دستگاه چادر امدادی ارائه کردند و آب از ٣٢٥ واحد مسکونی تخلیه شد. چرخساز با بیان اینکه به‌دنبال بارش‌های سه روز پایانی هفته گذشته، امدادگران خدمات لازم را به پنج‌هزارو ٦٠٠ نفر از متأثران از سیل و آب‌گرفتگی در ١٢ استان کشور ارائه کردند، اظهار کرد: ١١ نفر از حوادث نجات یافته و به مناطق امن منتقل شدند. پنج نفر از این افراد در سه‌سورتی پرواز نجات یافتند به‌علاوه شش نفر از آسیب‌دیدگان نیز به مراکز درمانی منتقل که از این تعداد سه نفر به وسیله بالگرد در سه‌سورتی پرواز، انتقال داده شدند.

چرخساز همچنان با اشاره به انجام عملیات نجات در برف و کولاک، افزود: سه استان لرستان، اصفهان و گیلان متأثر از برف و کولاک بودند که امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در ٩ محور اقدام به امدادرسانی به متأثران از برف و کولاک کردند.

وی با بیان اینکه با تلاش امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به ٣١٧ نفر از متأثران از برف و کولاک امدادرسانی شده است، تأکید کرد: به ٨٥ نفر از متأثران به صورت اضطراری اسکان داده شد.

چرخساز درباره توزیع اقلام غذایی در میان درراه‌ماندگان و متأثران از برف و کولاک، خاطرنشان کرد: بسته‌های غذایی، قرص نان، خرما، بسته بیسکویت و پتو در میان متأثران توزیع شده است.

استان لرستان یکی از استان‌هایی بود که شدت سیل در آن زیاد بود. به‌گونه‌ای که سه‌هزارو ٥٠٠ واحد مسکونی دچار آب‌گرفتگی و راه ارتباطی ٨٠ روستا نیز قطع و شبکه انتقال آب پلدختر دچار آسیب جدی شد. حسین رضا مرادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان، از امدادرسانی به دو‌هزار و٤٧٠ نفر آسیب‌دیده از سیلاب خبر داد و افزود: همچنین در طول این مدت، ٣٠٠ حادثه‌دیده توسط امدادگران این جمعیت در مکان‌های تعیین‌شده اسکان داده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان با اشاره به اعلام ١٧حادثه به مرکز عملیات این جمعیت، بیان کرد: برای امدادرسانی به افراد حادثه‌دیده از این سیلاب‌ها ١٥٠ نفر در قالب ٤٦ تیم به محل حادثه‌ها اعزام شدند.

وی اظهار کرد: امداد‌گران این جمعیت با توزیع بسته‌های موادغذایی، آب معدنی، پتو و موکت در میان افراد حادثه‌دیده کار امدادرسانی را انجام دادند.

شدت بارش در سه روز پایانی هفته گذشته در استان خوزستان نیز بیش از حد معمول بود و طغیان رودخانه دز را در پی داشت. افزایش دبی (حاصل‌ضرب سرعت جریان آب در سطح مقطع رودخانه) دز از ٣٠٠ به چهارهزارو ٥٠٠ مترمکعب بر ثانیه در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه موجب شد تعدادی از روستاهای شهرهای دزفول و شوش در محاصه سیلاب قرار گیرند.

همچنین طغیان این رودخانه سبب شد حرکت قطارها به سمت استان خوزستان متوقف و از مردم خواسته شود حتی در صورت آفتابی‌شدن هوا نیز به حاشیه رودخانه‌ها نروند. همچنین امدادگران اهالی چند روستا را از خانه‌های خود به مناطق امن منتقل کردند.

رضا نجاتی، فرماندار شوش، از تخلیه ١٣ روستای این شهرستان در پی طغیان رودخانه دز خبر داد و گفت: ٩ روستای بخش شاوور و چهار روستای بخش مرکزی شوش از بامداد روز پنجشنبه تخلیه شده‌اند.

او افزود: اهالی این روستاها در پنج واگن قطار، صد چادر، سه واحد آموزشی، تعدادی واحد مسکونی از شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه اسکان داده شدند. همچنین با اقدام ستاد بحران این شهرستان و استحکام‌بخشی و ترمیم سیل‌بندها، از بروز خسارت به تأسیسات روستایی و کشاورزی منطقه جلوگیری شد.

نجاتی افزود: با کاهش دبی رودخانه دز، شرایط در منطقه رو به عادی‌شدن است اما ستاد بحران شهرستان شوش همچنان با بسیج امکانات، آماده امدادرسانی به ساکنان حریم رودخانه دز است.

درهمین‌حال عبدالحسین پوررکنی، معاون فرماندار دزفول، نیز از تخلیه تعدادی از روستاهای بخش مرکزی دزفول بر اثر طغیان رودخانه دز خبر داد و گفت: اهالی روستاهای پیروزی، مطهری، عباس‌آباد و تعدادی از روستاهای زاویه دزفول که در محاصره سیلاب قرار داشتند، با بسیج امکانات و مشارکت همه دستگاه‌های اجرائی، از سکنه تخلیه شدند.

وی اظهار کرد: بیش از ٩٠ درصد ساکنان این روستاها به مناطق امن منتقل شده‌اند.

معاون عمرانی فرماندار دزفول افزود: پل حمیدآباد در مسیر دزفول-شوش نیز به دلیل طغیان رودخانه دز روی خودروها بسته شده و امکان تردد از این پل تا فروکش‌کردن سیلاب میسر نیست.

پوررکنی افزود: طغیان رودخانه دز با همکاری و تعامل همه دستگاه‌های اجرائی عضو ستاد حوادث غیرمترقبه این شهرستان تاکنون تلفات جانی نداشته اما خسارت مالی سنگینی به دنبال داشته است.

علاوه بر این مناطق، برخی اهالی نهاوند نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. سخنگوی سازمان امدادونجات از تخلیه اضطراری شش روستا (٢٠٠ نفر) در نهاوند خبر داد و گفت: ٣٠ دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شدند. تخلیه آب از ٣٢٥ واحد منزل مسکونی توسط امدادگران هلال‌احمر صورت گرفت. به گفته مرتضوی، به‌دنبال هشدار سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران و تگرگ، وزش شدید باد، بارش برف و مه غلیظ در محورهای کوهستانی، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر برای ارائه خدمات به‌موقع و مؤثر در استان‌های تحت‌تأثیر، در آماده‌باش کامل هستند. وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برای شدت بارش‌ها در شمال و شرق خوزستان، شمال بوشهر، شمال هرمزگان، مناطق مرکزی کرمان، لرستان، کهگیلویه‌، چهارمحال، غرب فارس و مناطق شمالی استان‌های قزوین، البرز و تهران، خراسان شمالی، شمال خراسان‌رضوی و شمال سمنان، سازمان امدادونجات با توان کامل در این استان‌ها در آماده‌باش است.

همچنین هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران، با هشدار نسبت به احتمال جاری‌شدن سیلاب در شمال تهران، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی بارش در استان تهران به‌ویژه نقاط شمالی استان و ارتفاعات البرز، احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری‌شدن سیلاب وجود دارد. به‌همین‌دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کنند.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نیز گفت: با توجه به تغییر وضعیت آب‌وهوایی در سطح کره زمین و به تبع آن در کشور ما، هشدارهای لازم در سال‌های اخیر به دستگاه‌ها داده شده و همین امر سبب آمادگی نسبی دستگاه‌ها شده است. با وجود این، همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سطح شهر تهران را به آماده‌باش درآورده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: طبق گفته کارشناسان، زمانی که ارتفاع آب به ٣٠ تا ٤٠ سانتی‌متر برسد، امکان جابه‌جا کردن یک خودرو سواری و تلفات جانی وجود دارد. از این‌رو لازم است شهروندان توصیه‌ها و هشدارهای لازم را جدی بگیرند.

بنابر این گزارش، درحال‌حاضر امدادرسانی در استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و اصفهان همچنان ادامه دارد.