خسارت به 100 دهنه پل

هوشنگ بازوند"؛ استاندار لرستان در جلسه ستاد بحران این استان اظهار کرد: در کمتر از 90 ساعت بارندگی به‎طور میانگین 160 میلیمتر بارش داشته ایم که خرم‎آباد تا این لحظه با 196 میلیمتر و پلدختر 195 میلیمتر بیشترین بارش را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: تاکنون به 100 دهنه پل بزرگ و کوچک، 30 کیلومتر از محورهای اصلی مانند آزادراه‎ها و جاده‎های اصلی و 250 کیلومتر از راه‌های روستایی خسارت وارد شده است.

بازوند همچنین از آبگرفتگی 1500 واحد مسکونی در شهرستان‌های استان خبر داد و گفت:  اکثر این منازل مربوط به شهر خرم‌آباد هستند که در این جریان خسارات سنگینی به مردم وارد شده است.

استاندار لرستان در ادامه عنوان کرد: 2000 واحد مسکونی روستایی در استان نیز دچار آب‎گرفتگی و خسارت شده‎اند که البته میزان خسارت ناشی از این آب‎گرفتگی‎‎ها از موارد مشابه در شهرها کمتر است.

بازوند همچنین از قطع شدن آب شرب 143 روستا خبر داد و گفت: تا کنون از این میزان، آب شرب 128 روستا وصل شده است.

وی افزود: یکی از روستاهای دشت سیلاخور هنوز در محاصره سیل است که برای کمک‎رسانی به مردم این روستا، از ارتش و سپاه کمک می‎گیریم.

استاندار لرستان به تخریب راه‎آهن در حوزه زاگرس اشاره کرد و گفت: محور ریلی جنوب به‎علت مسدود شدن در حوزه زاگرس هنوز قطع است که البته این انسداد در استان خوزستان به علت تخریب ریل‎ها رخ داده است.

بازوند در حضور دبیر جمعیت هلال احمر کشور گفت: لرستان جزء سه استان اول حادثه خیز در کشور است و بالگرد موجود پاسخگو نیست لذا درخواست می کنیم یک بالگرد دیگر به لرستان اختصاص یابد.

در این جلسه همچنین سردار "توکلی"؛ جانشین فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل لرستان اظهار کرد: سپاه استان لرستان آمادگی کامل دارد تا نیروی انسانی و تجهیزات لازم را به مناطق آسیب دیده اعزام کند.

وی افزود: در 48 ساعت گذشته ماشین‎آلات مهندسی سپاه استان به محل‎های مورد نظر اعزام شده‎اند.

"بازوند"؛ مدیرکل صداوسیمای لرستان، نیز به خسارات وارده به تجهیزات این مرکز در لرستان اشاره کرد و گفت: 60 کیلومتر از راه‎های دسترسی رادیو و تلویزیون استان 80 درصد تخریب شده‎اند که تنها پس از بازسازی آنها، امکان اطلاع‎رسانی به مردم این مناطق وجود دارد. 

وی افزود: لینک ‏های اطلاع‏ رسانی، مایکرویو، ارت و برق ژنراتورهای صداوسیما به‎علت نصب در مناطق مرتفع خسارت دیده‎اند.

"هاشمی"؛ کارشناس هواشناسی لرستان نیز در جلسه ستاد بحران استان، "بارش‎های 90 ساعته لرستان را در سی سال اخیر از نظر شدت و مدت بی‎نظیر خواند و گفت: ظرف 24 ساعت آینده سیستم بارش از استان خارج می‎شود.