راه های کلاهبرداری و سرقت از طریق کارت بانکی

گروه اقتصادی – موضوع امنیت کارت های عابر و احتمال کپی شدن و به سرقت رفتن اطلاعات آن از جمله مواردی است که از 4 سال پیش و با گریختن یکی از مدیران شرکت‌های ارائه‌ دهنده خدمات بانکی و ایجاد یک وبلاگ حاوی تمام اطلاعات مربوط به حساب‌ها و کارت‌های بانکی سه میلیون ایرانی مورد توجه مسوولان کشور قرار گفت.

 

به گزارش افکارنیوز، هرچند در آن برهه زمانی بسیاری از مشتریان بانکی نگران لو رفتن اطلاعات خود بودند اما بانک مکزی با اطلاع ‌رسانی گسترده سعی کرد تا با اطمینان دادن به سپرده گذاران از دستکاری نشدن حساب‌های بانکی مردم را تشویق به تغییر رمز کارت‌ها کند و به این صورت بحران را فرونشاند.

درج این خبر در اصل نشان از وجود حفره ها و به اصطلاح باگ های امنیتی در کارت‌های بانکی داشت و متاسفانه این مساله با وجوداهمیت فراوان آن گویا در سال های اخیر مرتفع نشده است.

چند سالی است که خبرهای متعددی از سوء استفاده از کارت های بانکی، سرقت رفتن مبالغ موجود در حساب مشتریان، کپی شدن کارت ها، استفاده از صفحه کلیدهای تقلبی با هدف کپی کردن اطلاعات در دستگاه های عابر بانک و ... منتشر شده و پلیس فتا نیز بارها نسبت به این مساله هشدار داده است.

با توجه به گسترش استفاده از کارت‌های بانکی، جرائم مربوط به کلاهبرداری و سرقت از طریق این کارت‌ها یا عابربانک‌ها افزایش یافته و به اعتقاد مسوولان بانکی و همچنین پلیس آگاهی از روش های سرقت می تواند سبب کاهش وقوع این موارد شود.

 

*کلاهبرداری با اطلاعات کارت و حساب بانکی

ساده‌ترین راه کلاهبرداری از کارت شما، دسترسی به اطلاعات حساب شماست. پس به هیچ‌عنوان اطلاعات حساب، شماره و رمز کارت خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهید. همچنین به هیچ عنوان کارت خود را به این افراد نسپارید. از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید.

 

*رسیدهای بانکی را در خیابان رها نکنید

هرگز قبض رسید خود را در خیابان رها نکنید زیرا ممکن است اطلاعات حساب شما لو رفته و یا در اختیار سارقان حاضر در اطراف دستگاه های خودپرداز قرار گیرد.

 

*کپی برداری از اطلاعات کارت

به هیچ عنوان کارت بانکی خود را حتی بدون رمز در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید؛ زیرا کپی برداری از اطلاعات مغناطیسی آن امکان پذیر است.

 

*تعویض کارت؛ ترفند قدیمی سارقان

یکی از ترفندهای قدیمی سارقان تعویض کارت شما با یک کارت تقلبی است. سرقت با این ترفند، بیشتر در مورد افرادی که اطلاعات کافی از نحوه کار کردن با دستگاه خودپرداز را ندارند، اتفاق می افتد و سارق با حضور در صف و پیشنهاد کمک به این افراد، به محض دریافت کارت آن‌ها را با کارت دیگری تعویض می کند و چندین بار رمز را می زند و بعد از آن کارت دیگری را به مشتری تحویل می‌دهد و می‌رود.

 

*سواستفاده از شلوغی صف عابربانک‌ها

در برخی بازه های زمانی مانند هنگام پرداخت یارانه ها،حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران و یا سال نو، صف های طولانی مقابل دستگاه های خودپرداز شکل می گیرد که سارقان با ساتفاده از خستگی مشتریان و به بهانه کمک، سرعت بخشیدن به کار ممکن است آنها را فریب داده و حسابشان را خالی کنند.

 

*سرقت به بهانه کمک کردن

سارقان به بهانه کمک به افراد سالمند که معمولا طرز استفاده از خودپرداز را به خوبی نمی دانند وارد عمل شده و متاسفانه با گرفتن اطلاعات و رمز، اندوخته آنها را به سرقت می برند.

 

*حقه «شما برنده شده اید»

یکی از روش های سارقان برای سواستفاده از حساب بانکی شما، پیامک‌ها یا تماس‌هایی با عنوان برنده شدن فرد در قرعه‌کشی  است که از افراد می خواهند مراجعه به عابربانک یا ارسال اطلاعات جایزه خود را دریافت کنند.

 

*هنگام خرید خودتان کارت بکشید

هنگام خرید با کارت بانکی، خودتان کارت بکشید زیرا سوء استفاده کنندگان با بهره گیری از رمز شما می توانند اطلاعات کارت بانکی را کپی کرده و حسابتان را خالی کنند.

 

*ربودن کارت بانکی با استفاده از چسب قطره‌ای

هنگام استفاده از خود پردازهای بانکی دقت کنید قطعه ای مشکوک به آن نچسبیده باشد و همچنین اگر به هر دلیل کارت شما در دستگاه باقی ماند، مطمئن شوید به داخل دستگاه رفته و در قسمت ورودی کارت خوان گیر نکرده باشد زیرا سارقان با استفاده از چسب قطره ای می توانند کارت مشتریان را به سرقت ببرند.

 

*کلاهبرداری با دستکاری خودپردازها

یکی از روش‌های سارقان، دستکاری عابربانک‌هاست که این کار به شیوه های زیر صورت می گیرد:

1- نصب قطعاتی کوچک در محل ورودی دستگاه خود پرداز به نام اسکیمر برای کپی برداری از کارت های بانکی کاربران.

2- نصب قطعاتی سخت افزاری بر روی صفحه کلید دستگاه به نام کی لاگر یا نصب دوربینی کوچک بر روی دستگاه به منظور سرقت رمز عبور کاربران.

 

* کارتخوان‌های رایگان و سرقت اطلاعات افراد

در برخ یموارد مشاهده شده افرادی با عنوان کارمند بانک به صاحبان مشاغل و ... مراجعه کرده و با عنوان خوش‌حساب بودن، کارتخوان رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و به این شیوه اقدام به سرقت از افراد می کنند.

 

* اختلال عمدی در کارتخوان‌ها

یکی دیگر از راه‌های سارقان ایجاد اختلال در کارتخوان‌های مراکز خرید است، برای مثال در یکی از این کلاهبرداری‌ها، سارقان در فروشگاهی دستگاهی کارتخوان نصب و با اعمال تغییرات و دستکاری در سیستم کارتخوان، کاری کرده بودند تا اطلاعات روی کارت در حافظه دستگاه ذخیره و قابل انتقال به کارتی دیگر باشد. پس از کپی کردن اطلاعات کارت، کارتی مشابه عابر بانک مالباخته طراحی می‌کردند و برای دستیابی به رمز کارت این افراد، به بهانه کوتاه بودن سیم دستگاه کارتخوان یا به بهانه‌های دیگر از مشتری می‌خواستند رمزکارتش را اعلام کند تا خودشان نسبت به وارد کردن آن اقدام کنند.

 

*سایت های جعلی

از ارائه اطلاعات مالی و بانکی خود از قبیل شماره حساب و شماره های کارت اعتباری و اعلام رمز آنها و غیره به سایت های متفرقه و مشکوک خودداری کنید و از عملکرد اینترنتی و قانونی بانک ها و سایر مراکز دولتی و رسمی مطمئن شوید.