زمانی که تشنه می‌شویم یعنی بدن دچار کم‌آبی شده است. توصیه می‌شود که به طور مرتب در طول روز آب بنوشید. وقتی دمای هوا متعادل است، نوشیدن 1/5 لیتر آب در روز مساوی با 8 لیوان کفایت می‌کند.

 

دکتر محمد علی نیلفروش زاده؛ متخصص پوست، مو و زیبایی و رئیس انجمن متخصصین پوست ایران نوشت: پوست سالم و زیبا پوستی است که به اندازه کافی رطوبت داشته باشد. برای داشتن پوستی بدون چروک و با قدرت کشسانی مناسب باید به اندازه آب بنوشید. نوشیدن کمتر آب باعث خشکی و چروکیدگی پوست و مصرف بیش از اندازه باعث کارکرد بیشتر کلیه و خستگی آن خواهد شد.

حقیقت اینجاست که پوست برای زیبا و سالم بودن غیر از آب و رطوبت کافی به اسیدهای چرب ضروری هم نیاز دارد. مصرف اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 می‌تواند تا حد زیادی به کشسانی پوست کمک کند. درضمن پوست نه‌تنها به رطوبت‌رسانی درونی بلکه به مرطوب‌کننده‌ هم نیاز دارد.

قبل از تشنگی آب بنوشید!

زمانی که تشنه می‌شویم یعنی بدن دچار کم‌آبی شده است. توصیه می‌شود که به طور مرتب در طول روز آب بنوشید. وقتی دمای هوا متعادل است، نوشیدن 1/5 لیتر آب در روز مساوی با 8 لیوان کفایت می‌کند. این میزان آب در طول روز به دنبال ادرار، تعریق و تنفس از دست می‌رود.

وقتی هوا گرم است یا ورزش سنگین و شدید انجام می‌دهید مسلما میزان نیاز بدن به آب بیشتر خواهد شد. افراد مبتلا به مشکلات احتباسی آب مثل افرادی که دچار ورم، سنگینی پاها و اضافه وزن هستند، نباید همراه با غذا آب بنوشند اما قبل و بعد از آن آزاد هستند.

نوشیدن آب بیشتر، دفع سموم بیشتر

نوشیدن آب باعث ادرار بیشتر و دفع ضایعات از این طریق می‌شود، اما نباید بیش از حد در نوشیدن آب و مایعات زیاده‌روی کرد، زیرا این کار باعث خستگی کلیه‌ها می‌شود و در ضمن بر زیبایی پوست تاثیرگذار نیست. اگر می‌خواهید نوشیدن آب باعث شادابی و درخشش بیشتر پوستتان شود باید صبح‌ها ناشتا آب نصف لیمو را در یک استکان آب ولرم بچکانید و بنوشید. این نوشیدنی باعث درخشش بیشتر پوست در عرض چند روز می‌شود.

خنک ننوشید!

معمولا زمستان‌ها، آب یا نوشیدنی گرم و در تابستان نوشیدنی خنک می‌نوشیم، اما متخصصان می‌‌گویند نوشیدن مایعات سرد می‌تواند روی دستگاه گوارش اثر منفی بگذارد و در هضم غذا اختلال ایجاد کند. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند نوشیدنی‌هایی با دمای معمولی و حتی گرم بنوشید تا هضم غذا بهتر شود. این موضوع به‌صورت غیرمستقیم بر زیبایی پوست هم تاثیرگذار است.

بهترین نوشیدنی آب است

هیچ نوشیدنی‌ای بهتر از آب نمی‌تواند نیاز بدن به رطوبت را برطرف کند و اثر مثبت بر زیبایی پوست داشته باشد. در صورتی که به آب لوله‌کشی تصفیه‌ شده دسترسی دارید این آب بهترین مایع برای نوشیدن است و در غیر این صورت می‌توانید از آب معدنی‌های غنی‌شده با منیزیم، کلسیم، سدیم، کلر، زینک و فلوئور استفاده کنید. مواد معدنی برای سلامت پوست ضروری هستند و زمانی جذب بدن می‌شوند که pH آب به pH بدن یعنی (7-8) نزدیک باشد.

pH بدن به نوع تغذیه ما هم بستگی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در طول روز به دفعات آب بنوشید تا مواد معدنی مورد نیاز بدن در شرایط مساعد جذب شود.

چای، قهوه و دمنوش‌ها

گرچه این نوع نوشیدنی‌ها به رفع نیاز بدن به مایعات کمک می‌کنند اما نوشیدنی‌های حاوی کافئین در صورتی که بیش از 5 فنجان در طول روز مصرف شوند اضطراب‌زا هستند و نه‌تنها برای پوست، بلکه برای قلب نیز مضر خواهند بود. برعکس قهوه، چای و به‌خصوص چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌ هستند و همانند دیگر دمنوش‌های گیاهی می‌توانند در زیبایی پوست تاثیر مثبت داشته باشند.

نوشیدن این مایعات بعد از صرف غذا یا توام با آن می‌تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است چند ساعت بعد از صرف غذا مصرف شوند. آب نارگیل غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و نه‌تنها می‌تواند نیاز بدن به مایعات را رفع کند، بلکه نوشیدن آن به سلامت بیشتر پوست کمک و از بروز جوش‌های پوستی پیشگیری می‌کند. البته پزشکان و متخصصان تغذیه، مصرف انواع صنعتی را توصیه نمی‌کنند زیرا انواع صنعتی معمولا خالص نیستند و حاوی قند و آب فراوانی هستند.

نوشیدنی‌های زیبایی

در برخی از کشورها مایعاتی با عنوان نوشیدنی‌های زیبایی به فروش می‌رسد. این نوشیدنی‌ها غنی‌شده با مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که البته مقداری هم شکر دارند. برخی از انواع چای هم هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی طبیعی دارند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند در عین تامین رطوبت مورد نیاز بدن، جلوی پیری زودهنگام پوست را بگیرند.

برخی از انواع این نوشیدنی‌ها غنی‌شده با ویتامین‌های صنعتی هستند که به خوبی توسط دستگاه گوارش جذب نمی‌شود. به جای این نوشیدنی‌ها بهتر است آب سبزی‌ها و میوه‌ها را بنوشید.

سوداها

نتایج تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد، قند موجود در این نوشیدنی‌ها می‌تواند سرعت پیری پوست را افزایش دهد. قندها به قدری برای بدن سمی هستند که گروهی از متخصصان میزان عوارض آن را با عوارض سیگار بر پوست برابر می‌دانند.

کفیر

کفیر با تنظیم باکتری‌های دستگاه گوارش و کبد و با داشتن مواد معدنی کمیابی مانند بیوتین باعث بهبود سلامت و زیبایی پوست و مو خواهد شد. برای دیدن این تغییر هر شب یک لیوان کفیر را قبل از خواب بنوشید و پس از یک ماه پوست و موی خود را با قبل مقایسه کنید.

همچنین با استفاده از کفیر به‌عنوان ماسک، می‌توانید پوستی شفاف و بدون لک داشته باشید. برای این کار 2 قاشق غذاخوری کفیر را با یک قاشق چایخوری روغن بادام تلخ مخلوط کنید و هر شب روی پوست خود بزنید و پس از20 دقیقه صورتتان را بشویید.