در حالیکه کمتر از یک روز به نشست کشورهای تولیدکننده نفت در دوحه زمان باقی است، بهای نفت خام آمریکا روز جمعه حدود 3 درصد کاهش یافت.

 

نفت برنت روز گذشته با 66 سنت (1.5 درصد) کاهش به 43.18 دلار در هر بشکه رسید و شاخص نفت «وست تگزاس اینترمیدیت» نیز با 1.14 دلار (2.75 درصد) کاهش در مرز 40.36 دلار در هر بشکه قرار گرفت.

 

تولیدکنندگان نفت با هدایت عربستان سعودی و روسیه فردا یکشنبه برای بحث و تصمیم‌گیری در مورد حفظ میزان تولید نفت خام در سطح فعلی در دوحه قطر با یکدیگر دیدار خواهند کرد. 

 

این نخستین اقدام مشترک تولیدکنندگان نفت اوپک و غیر اوپک طی 15 سال اخیر است. البته ایران با بیان اینکه قصد دارد سطح تولید نفت خود را به سطح قبل از تحریم‌های غرب برساند، از مشارکت در این نشست امتناع کرده است.

 

با این حال، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نفتی، چندان به حصول توافقی که بتواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر بهای نفت داشته باشد، امیدوار نیستند. در واقع، تحلیگران معتقدند با توجه به حدود 1.5 میلیون بشکه نفت مازادی که در حال حاضر به صورت روزانه از سوی کشورهای عضو اوپک تولید می‌شود، بحث در مورد حفظ سطح فعلی تولید نفت بجای کاهش سقف تولید آن کمکی به بازار نفت نخواهد کرد. 

 

تولید مازاد نفت خام، بهای این کالای استراتژیک را از اواسط سال 2014 حدود 70 درصد کاهش داده است و توافق نفتی روسیه و کشورهای عضو اوپک در دوحه تنها شاید بتواند از سقوط بهای آن به کمتر از 30 دلار جلوگیری کند.