رویای برجام شکست خورده است؟

گروه سیاسی-به نظر می رسد اظهارات اخیر جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید را باید آب سردی بر پیکره دولت یازدهم به حساب آورد. پس از امضای توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 دولت حسن روحانی تلاش فراوانی کرد تا ثابت کند این توافق توانسته است مشکلات پیشین با غرب را تا حد زیادی برطرف کرده و سوء تفاهمات ناشی از تلاش صهیونیست ها و لابی سعودی ها را خنثی کند.

به گزرش افکارنیوز،در این مدت مقامات دولتی ایران و در راس آنان رئیس جمهور در مقابل انتقاد از رفتار طرف مقابل به شدت موضع گرفته و منتقدان داخلی را به کارشکنی و در برخی موارد همداستانی با دشمنان خارجی ملت ایران متهم کردند. پس از کشمکش های بسیار سرانجام سخنرانی ولی الله سیف در شورای روابط خارجی آمریکا برای نخستین بار اظهارات منتقدان داخلی برجام را از زبان یک مقام دولتی بازگو کرد.

رئیس کل بانک مرکزی روز جمعه در آمریکا گفت:ایران «هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده» و تاکید کرد که «باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا داده شود.

به گفته ولی الله سیف "اگر اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود، توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد"

این نخستین هشدار جدی یک مقام نزدیک به دولت درباره توافق هسته ای است که به طرز چشمگیری نسبت به آینده توافق اظهار نگرانی کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی صراحتاً گفته است: "ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است اما آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است" این مهمترین موضوعی است که منتقدان درباره آن از دولت سوال می کردند.

چند ساعت پس از سخنرانی سیف در شورای روابط خارجی آمریکا، سخنگوی کاخ سفید گفته است، ایران در خصوص برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای و  تاثیر آنها بر دسترسی به نظام مالی آمریکا یا استفاده از دلار مبادلات خارجی، اشتباه می‌کند.  

به گزارش آسوشیتدپرس جاش ارنست تصریح کرده است که دولت اوباما نه این مساله را در نظر داشته و نه دراین خصوص تعهده و قولی داده که براساس توافق هسته‌ای ایران به نظام مالی آمریکا دسترسی پیدا کند. سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرده است: «دسترسی به سیستم مالی آمریکا جزو توافق نبوده و چنین اقدامی نیز قابل بررسی نیست.» جاش ارنست در ادامه اضافه کرده است: توافق هسته‌ای «نه تنها شامل دسترسی به نظام آمریکا نیست که به (ایران) نیز اجازه تراکنش‌های دوربرگردان (U-Turn transactions) را نمی دهد. ما به ایران اجازه دسترسی به این دو گزینه را نمی‌دهیم.»

 از 24 تیرماه سال گذشته که توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و 6 کشور در حال اجرایی شدن است انتقادات داخلی از دولت برای محسوس نبودن نتایج این توافق روز به روز بیشتر شده است.

پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره عمل نکردن آمریکا به تعهداتش پس از برجام هشدار داده و از مسئولان دولتی خواسته بود که در این زمینه بیشتر مراقب عهد شکنی های آمریکا باشند.