اتحادیه اروپا تقریباً 6 سال پیش به دنبال اعمال تحریم‌های بین المللی علیه تهران، دسترسی ناوگان هوایی ایران را به هواپیمایی خود قطع کرد؛ اما مقامات بروکسل پس از لغو تحریم‌های غربی‌ها علیه ایران و ورود تدریجی هواپیماهای خارجی به این کشور برای لغو برخی از تحریم‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

 

آمادگی اتحادیه پس از دستیابی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های برتر جهانی بیان شد و در پایان هفته جاری هیئتی از کمیسیون اروپا در دیداری از تهران این مسأله را مطرح می‌کند. به گفته مقامات اروپایی، این پیشنهاد بخشی از برنامه وسیع‌تر اروپا برای احیای روابط اقتصادی با ایران است. پیش از اعمال تحریم‌ها روابط اقتصادی ایران و 28 عضو اتحادیه قابل توجه بود.

 

خبرگزاری‌های دولتی ایران دیدار نمایندگان بوئینگ از تهران برای فروش هواپیماهای 737، 787 و 777 را تأیید کردند. این نخستین بار در چند دهه گذشته است که شرکت آمریکایی بوئینگ به این منظور به ایران می‌رود. ایرباس -رقیب اروپایی بوئینگ- در ماه ژانویه یک توافق 27 هزار میلیارد دلاری را امضا کرد.

 

«ویولتا بولتز،» کمیسر اروپایی در امور حمل و نقل، در یک مصاحبه اعلام کرد کاهش تحریم‌های پروازهای ایران‌ایر  در اولویت بروکسل است که دسترسی هواپیمایی اروپا به اقتصاد 400 هزار میلیارد دلاری ایران را ممکن می‌سازد.

 

اتحادیه اروپا در سال 2010 پرواز اغلب هواپیماهای شرکت «ایران ایر»  در آسمان اروپا را ممنوع کرد. ممنوعیت‌های تجاری آمریکایی و اروپایی مانع فروش قطعات یدکی برای بازسازی هواپیماهای ایران‌ایر شدند.