دفاع توکلی از طرح پلکانی نرخ بنزین

احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و طراح بند الحاقی به قانون بودجه سال 95 درباره بنزین با اشاره به اهمیت کارت سوخت گفت: «کارت سوخت می‌تواند با دسته‌بندی کردن مشتریان، امکانی را برای دولت فراهم کند که سیاستهای مناسبی را اعمال کند؛ مثل اینکه از مصرف زیاد جلوگیری کند یا از آنها که بیش از اندازه مصرف می‌کنند، مالیاتی به عنوان عوارض آلایندگی دریافت کند».

 

 توکلی در خصوص طرح پیشنهادی خود توضیح داد: «بر اساس طرح پیشنهادی، دولت موظف می‌شود که مصرف متوسط مردم را به عنوان مقدار پایه در نظر بگیرد. بیش از این مقدار را به صورت پلکان‌های 40 لیتری عوارض را زیاد کند. در نتیجه، کسی که در حد متوسط مردم و یا کمتر مصرف می‌کند، هیچ عوارض و مالیاتی پرداخت نمی‌کند،اما چنانچه فردی بیش از متوسط مردم مصرف کند، به صورت پلکانی باید مالیات بیشتری بدهد. قیمت‌گذاری پلکانی در حال حاضر، در مورد برق دارد اجرا می‌شود و مشکلی هم ایجاد نشده است».

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با مردود دانستن امکان افزایش فساد و قاچاق با اجرای این طرح، افزود: «این روال نه‌تنها فساد ایجاد نمی‌کند، بلکه جلوی فساد را خواهد گرفت؛ چراکه در حال حاضر، اغلب مردم با کارت جایگاه بنزین می‌زنند و این باعث می‌شود که فساد به سرعت رشد کند».

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته (24 فروردین‌ماه) و در جریان بررسی تبصره 14 قانون بودجه سال 95، با الحاق بندی به این تبصره موافقت کردند که به موجب آن، دولت موظف به حفظ کارت سوخت خواهد شد. علاوه بر این، مالیاتی در قالب عوارض آلایندگی از کسانی که بیش از مقدار متوسط، بنزین مصرف کنند، دریافت می‌شود. البته این مصوبه، در جلسه عصر همان روز، به دلیل وجود ابهاماتی، برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق مجلس ارجاع شد.