حمله ملخ‌ها به تاغزارهای ورامین

به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران فتاح اسدپور  با بیان اینکه حمله زودهنگام ملخ های کوهاندار تاغ تهدیدی جدی برای 3500 هکتار از تاغزارهای منطقه ابردژ ورامین محسوب می شود، گفت: ایجاد جنگل های دست کاشت تاغ در این منطقه حاصل اقدامات بیابان زدایی از سوی این اداره کل طی چند دهه گذشته است.

وی افزود: تاکنون بیش از 8 هزار هکتار از اراضی بیابانی این منطقه زیر پوشش کاشت این گونه قرار گرفته است که به میزان قابل توجهی در تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از حرکت شن های روان نقش داشته و این اقدامات شرایط بازگشت زندگی در این منطقه را فراهم کرده است.

 اسد‌پور تصریح کرد: تاغ که از گونه‌های مقاوم به خشکی و سازگار در شرایط سخت کویری به شمار می آید، جایگاه ویژه‌ای را در اجرای طرح‌های تثبیت شن و بیابان‌زدائی داشته است اما در برخی مناطق همچون ابردژ ورامین با توجه به فراهم شدن شرایط مناسب اکولوژیکی، آفات و بیماریها در کنار خشکسالی می توانند تهدیدات جدی برای تاغزارها به شمار آیند.

وی افزود: ضرورت ایجاب می کند تا با بهره گیری از روشهای علمی، تخصصی و دانش روز، اقداماتی از قبیل پیش آگاهی، پیشگیری و کنترل را در زمان مناسب و به نحوی که اثرات سوء برای محیط زیست نداشته باشد علیه آنها به کار بست.

اسدپور با اشاره به اینکه در حال حاضر وسعت مناطق آلوده به آفت ملخ های کوهاندار تاغ حدود 3هزار و پانصد هکتار است اظهار داشت: ملخ های کوهاندار تاغ بیشتر در ایام گرم سال به درختچه ها حمله ور می شوند که با بررسی های به عمل آمده مشخص شد که این ملخ ها از نیمه اسفندماه در بین تاغزارهای منطقه شیوع یافته که در حال حاضر عملیات مبارزه با این آفت در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی تصریح کرد: این ملخ ها از قسمتهای سبز گیاه تغذیه کرده و خسارت قابل توجهی به آن وارد می کند به طوری که درختچه های آلوده به کلی سبزی خود را از دست داده و از دور کاملا خشک به نظر می رسند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تاکید کرد: کمبود اعتبارات و عدم امکانات و تجهیزات کافی از مشکلات پیش رو برای مبارزه با این ملخ ها است که امیدواریم با همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌های مرتبط بتوانیم حتی الامکان از بروز خسارتهای وارده جلوگیری کنیم.