رقابت تنگاتنگ در میان بزرگترین خودروسازان جهان

با گذشت یک سال از دوران اوج شرکت تویوتا این شرکت هم اکنون با مسائل و معضلات خاصی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش پول نیوز سال گذشته زمانی که شرکت تویوتا رکورد تولید خود را از میزان تولیدات جنرال موتورز امریکا فراتر برد، مقام اول خودروساز جهان را به خود اختصاص داد؛ این امر در حالی برای خودروسازان ژاپنی محقق شد که بازار کشور امریکا بازار هدف این کارخانه بود و بسیاری از محصولات تویوتا برای صدور به این کشور ساخته و پرداخته می شد.

هم اکنون تویوتا با گذر از روز های خوش خود با پیدایش مشکلاتی اندک در سیستم گاز این خودرو ها، مجبور به دادن فراخوان شد که این امر را می توان آغاز کاهش محبوبیت بزرگترین خودروساز جهان دانست.

بی‌اعتمادی مردم دنیا به خصوص مصرف‌کنندگان آمریکایی و اروپایی به خودروهای تولیدی این شرکت خودروسازی به دلیل فراخوان‌های پی در پی در سال گذشته از یک سو و راه افتادن جنگ قیمت بین خودروسازان بزرگ دنیا به منظور تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروی جهان، از سوی دیگر، سبب شد تا مشکلات این برند بزرگ خودروسازی هر روز بیشتر و بیشتر شود.

در ماه‌های اخیر سال جاری میلادی، نرخ رشد فروش خودروهای تویوتا در بازار جهان تنزل یافت و اخباری در مورد کاهش ۱۴ درصدی فروش تویوتا در دنیا در ماه ژوئن مخابره شد، در حالی که در همین بازه زمانی، فروش هیوندایی‌موتورز کره جنوبی با رشد همراه و صعود کرد.

این امر تا جایی برای هیوندایی ادامه یافت که این خودروسازی توانست لقب مورد اعتماد ترین خودروساز حاضر در ایالات متحده را به خود اختصاص دهد.

از ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی، هیوندایی قیمت خودروهای خود را در بازار آمریکا کاهش داد، به نحوی که متوسط نرخ کاهش قیمت خودروهای این شرکت برابر با ۲۵ درصد اعلام شد.

در این بین، رقابت هونداموتورز با تویوتاموتورز در تولید خودروهای هیبریدی، موضوع دیگری است که در ماه‌های اخیر شکلی بسیار جدی‌تر به خود گرفته است، به نحوی که این دو شرکت خودروسازی، جنگ قیمتی را برای تولید ارزان‌ترین خودروی هیبریدی در دنیا آغاز کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر اخباری در مورد تولید خودروی هیبریدی ارزان قیمت در دنیا شنیده شده است و حال شرکت خودروسازی هونداموتورز در یک تلاش بی سابقه خودرویی تولید کرده که قیمت آن یک پنجم قیمت خودروهای هیبریدی دیگر در بازار خودرو جهان است.

در این خصوص دنیای اقتصاد نوشت: شرکت خودروسازی هونداموتورز کشور ژاپن در این مورد اعلام کرده خودروی هیبریدی «فیت» که در سال ۲۰۱۱ میلادی به بازار عرضه می‌شود قیمتی برابر با ۱۶ هزار و ۵۷۰ دلار آمریکا خواهد داشت که معادل ۱.۵ میلیون ین ژاپن است.

در یک سال گذشته تویوتا برای ارائه خودروهای ارزان قیمت اقدام به کاهش هزینه‌های تولید کرد و در همین زمان بود که خودروهای ناقص وارد بازار مصرف شد.

هم‌اکنون به نظر می‌رسد هوندا نیز برای جذب مشتری در همان مسیر تویوتا گام برداشته است.