افزایش ۴۵ درصدی مبادلات تجاری اروپا با ایران


به گزارش افکار به نقل از فارس یورواستات در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۱۰ با افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۱۱.۸۴۱ میلیارد یورو رسید.
مبادلات تجاری ایران و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مدت مشابه سال قبل ۸.۱۶۴ میلیارد یورو اعلام شده بود.
در حالی مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی با افزایش مواجه شده است که دولت آمریکا سیاست تحریم ایران را در این سال در پیش گرفته است و متحدان اروپایی خود را به شدت تحت فشار قرار داده است از سطح مبادلات خود با ایران بکاهند.
بر اساس گزارش فارس واردات این اتحادیه از ایران که در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۰۹، ‌۳.۳۴۸میلیارد یورو اعلام شده بود در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۰، به ۶.۲۵۹ میلیارد یورو افزایش یافت.
بدین ترتیب واردات اتحادیه اروپا از ایران در شش ماه نخست سال ۲۰۱۰ با افزایش ۸۶.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
نفت خام مهمترین کالای وارداتی اتحادیه اروپا از ایران است و افزایش قیمت نفت علت اصلی افزایش ارزش واردات این اتحادیه از ایران بوده است.
ایران پنجمین صادرکننده نفت خام به اروپا در این مدت شناخته شده است و ۵ درصد از نفت خام مورد نیاز اتحادیه اروپا در این مدت را تامین کرده است. ارزش واردات نفت خام ایران توسط اتحادیه اروپا در شش ماه نخست سال ۲۰۱۰ نیز با افزایش ۹۱.۷ درصدی به ۵.۴۳۴ میلیارد یورو رسیده است.
اما صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این مدت نیز افزایش داشته است. صادرات این اتحادیه به ایران در شش ماه نخست سال۲۰۱۰ با افزایش ۱۵.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۵.۵۸۲ میلیارد یورو رسید.
در شش ماه نخست سال ۲۰۰۹،۴. ۸۱۶ میلیارد یورو کالا به ایران صادر شده بود. ماشین‌آلات مهم‌ترین کالای صادراتی اتحادیه اروپا به ایران در مدت مذکور بوده است. صادرات این محصولات به ایران با افزایش ۱۶.۵ درصدی در نیمه نخست سال ۲۰۱۰ به ۳.۰۴ میلیارد یورو رسید.
در ماه ژوئن۲۰۱۰، نیز مبادلات دو کشور افزایش داشته است. در این ماه ۱.۰۸۹میلیارد یورو کالا از اتحادیه اروپا به ایران صادر شد که این رقم به رغم سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران افزایش ۱۶ درصدی نسبت به ماه قبل از آن داشته است. بالاترین حجم ماهانه صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۰ مربوط به این ماه است. در ماه می ۹۳۲ میلیون یورو کالا از اتحادیه اروپا به ایران صادر شده بود.
واردات اتحادیه اروپا از ایران در این ماه نیز با افزایش قابل توجه۳۰درصدی نسبت به ماه قبل ازآن مواجه شده است. در ماه می ۱.۰۹۳میلیارد یورو کالا از ایران وارد شده بود که این رقم طی ماه ژوئن به ۱.۴۲۴ میلیارد یورو رسیده است.