افتتاح مترو شهر آفتاب بخش مهمی ازمشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل میکند

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم بهره برداری از ایستگاه مترو شهر آفتاب اظهار داشت: مترو تهران از نظر فنی این امکان را دارد که هر ۲٫۵ دقیقه یک قطار از ایستگاه های آن عبور کند.

وی ضمن قدردانی از اقدام و همکاری دولت در زمینه تأمین واگن های موردنیاز مترو عنوان کرد: سهم جابجایی مسافر بوسیله مترو در ابتدای کار تنها پنج درصد بود و در صورتی که دولت واگن های مورد نیاز را در اختیار شهرداری قرار دهد حجم سفرهای درون شهری که بوسیله مترو انجام می شود به بیش از ۵٠ درصد می رسد.

 

شهردار تهران گفت: تحقق این مهم دارای اهمیت قابل توجهی به لحاظ اقتصادی، کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در وقت و کاهش ترافیک است.

 

قالیباف به کمبود واگن در مترو اشاره کرد و افزود: از این بابت شرمنده مردم هستیم چرا که در برخی ایستگاه ها پس از شش دقیقه و در بعضی دیگر پس از ٢٠ دقیقه انتظار به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت قادر به سوار شدن نبوده و در صورت سوار شدن نیز با مشکلات زیادی که در شأن آنها نیست روبرو می شوند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به عمر ساخت مترو در پایتخت اشاره کرد و گفت: در طول دو دهه ابتدایی تنها ٨٠ کیلومتر خط مترو احداث شد در حالیکه طی یک دهه اخیر ١٠٠ کیلومتر به آن اضافه شد.

 

شهردار تهران همچنین اظهار کرد: مجموعه مدیریت شهری مصمم است تا پایان دوره چهارم شورای اسلامی شهر و دوره کنونی مدیریت شهری، ١٠٠ کیلومتر دیگر به شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت بیافزاید.

 

قالیباف به احداث خط شش و هفت مترو اشاره و اضافه کرد: این دو خط از مراکز و میدان های اصلی پایتخت عبور کرده و دسترسی مردم را تسهیل می کند.

 

به گفته وی؛ این دو خط حدود ٧٠ کیلومتر از ١٠٠ کیلومتر مترو که قصد احداث آن را داریم پوشش داده و حدود ٣٢ کیلومتر آن مربوط به مترو شهرآفتاب تا پرند است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه پروژه شهر آفتاب در راستای رفع مهمترین چالش های شهر احداث شده گفت: با رسیدن مترو به این مجموعه و افتتاح آن، بخش مهمی از مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران حل و فصل شد.

 

قالیباف در پایان رفع مشکلات ناشی از برگزاری نمایشگاه های بزرگ و بین المللی را یکی از مطالبات جدی شهروندان پایتخت ذکر و خاطرنشان کرد: در شهری مانند تهران که آلودگی و ترافیک بزرگترین مشکل آن است، شهرداری تهران بار این مسئولیت را تقبل و نسبت به راه اندازی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب اقدام کرد.

 

گفتنی است؛ ایستگاه مترو شهر آفتاب روز گذشته در مراسمی با حضور شهردار تهران، معاونان شهردار و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به بهره برداری رسید.