چرا باید اجازه دهیم ایران با داعش مبارزه کند؟

نشریه نیوزویک در مطلبی نوشت: نفوذ گروه تروریستی داعش در اراضی فلسطینی می‌تواند ارتش آمریکا را وارد یک درگیری بی‌ثمر دیگر در منطقه خاورمیانه کند. اما یک راه دیگر برای مقابله با داعش وجود دارد و آن اینکه به ایرانِ اجازه دهیم از طریق نیروهایی مانند حزب الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد نزاع فرقه‌ای خاورمیانه شود یا اینکه درست همانند کاری که ایران اکنون در یمن انجام می‌دهد، از جنبش‌های شیعه‌ای حمایت کنیم که در حال جنگ با تندروها هستند.

 

هرچند تمرکز داعش در حال حاضر بر روی سوریه و عراق است، نفوذ این گروه در مصر موفقیتی بود که سال گذشته به آن نائل شد و نمود آن را در سرنگونی هواپیمای روسی در صحرای سینا مشاهده کردیم. عملیاتی که باعث شد ارتش اسرائیل به مصر اجازه دهد فراتر از اختیاراتی که در توافقنامه کمپ دیوید به آن اشاره شده، حضور نظامی خود در منطقه سینا را تقویت کند.

 

در حال حاضر، سرنگونی معمر قذافی در لیبی باعث شده است که بخش اعظمی از تسلیحات انبار شده در این کشور در اختیار داعش قرار گرفته و وارد بسیاری از کشورهای آفریقایی شود. همچنین، کودتای نظامی خونینی که در مصر باعث سرنگونی دولت محمد مرسی - رئیس جمهور منتخب اما ناکارآمد این کشور - شد نیز باعث شده است که بسیاری از معترضان و فعالان سیاسی مصر از جمله فعالان جبهه اخوان المسلمین به سمت داعش تمایل پیدا کنند. 

 

در ادامه این مطلب آمده است: داعش در حال حاضر در غزه نیز با حماسی در حال رقابت است و شواهدی نیز از نفوذ آن به کرانه باختری رود اردن مشاهده می‌شود. روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» سال گذشته در گزارشی نوشت که داعش کمپین‌های مختلفی را با هدف جذب مبارزان فلسطینی راه‌اندازی کرده است. در ژوئن 2015 نیز داعش رسما در یک پیام ویدئویی اعلام کرد که دولت یهود را ریشه‌کن خواهد کرد.

 

در سال 2014، مقامات دولت اوباما - رئیس جمهور آمریکا – از کشیده شدن اسرائیل به این درگیری ابراز نگرانی کردند و اوایل سال جاری میلادی نیز مشاور سابق اوباما در زمینه مقابله با داعش در کنفرانسی در تل‌آویو خطاب به مقامات امنیتی حاضر در این کنفرانس اعلام کرد با وجود اینکه داعش در عراق و سوریه تحت فشار شدیدی قرار دارد، هنوز تهدید بزرگی برای مناطق دیگر به شمار می‌رود. وی در پایان این سوال را مطرح کرد که "اگر داعش، اسرائیل را به عنوان هدف بعدی خود انتخاب کند، آیا آمریکا وارد یک جنگ دیگر در خاورمیانه خواهد شد؟"

 

این مسئله در حال حاضر اصلی‌ترین چالش داعش برای آمریکا به شمار می‌رود. ما شاهزاده‌های خلیج فارس را به رغم حمایت مالی برخی از آنها از داعش در فهرست متحدان خود برای مقابله با تروریسم قرار داده‌ایم؛ اما ایران تنها قدرتی است که به وضوح علاقمند به مقابله با داعش است. ما باید بدانیم که مداخله غرب هرگز باعث پایان بخشیدن به این جنگ نخواهد شد؛ بلکه تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن آن کمک کند.

 

تهدید اصلی داعش برای آمریکا افراط‌گرایی آن نیست؛ بلکه وارد کردن آمریکا به یک جنگ فرقه‌ای دیگر است که ده‌ها سال نیروهای ما را در خاورمیانه گرفتار خواهد کرد. ضمن اینکه ما اکنون چین را در مقابل خود داریم که با سرعت تمام به سمت تبدیل شدن به یک ابرقدرت جهانی در حال حرکت است. آیا ما این قدرت را داریم که تا پایان قرن در دو جبهه مختلف مبارزه کنیم؟

 

در پایان این مطلب، با اشاره به تفرقه‌افکنی های انگلیس در سده‌های اخیر آمده‌است: در این میان اما یک گزینه دیگر هم وجود دارد؛ یعنی همان گزینه‌ای که انگلیس در خلال جنگ فرقه‌ای کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها که از بسیاری جهات شبیه جنگ فرقه‌ای امروز میان سنی و شیعه است، در قرن 16 و 17 میلادی انتخاب کرد. انگلیس با هوشمندی هر چه تمام از مداخله نظامی در این درگیری خونین که سی سال به طول انجامید، خودداری کرد؛ اما در عین حال، با پیشبرد یک دیپلماسی هوشمندانه به طور غیرمستقیم از قدرت گرفتن هر یک از این دو فرقه و تسلط کشورهای متبوع آنها بر اروپا جلوگیری کرد. 

 

انگلیس این سیاست را قرن‌هاست که دنبال می‌کند و اکنون بهترین راه برای آمریکا و اسرائیل این است که با اتخاذ یک رویکرد مشابه به مخالفان منطقه‌ای داعش مانند ایران اجازه دهند تا آنها بار سنگین این مبارزه را به دوش بکشند.