کشت پنبه در گلوگاه همچنان ادامه دارد

کشت پنبه در مازندران به‌طور معمول از اوایل اردیبهشت ماه با گرم‌ شدن هوا آغاز می‌شود.

شهرستان گلوگاه در شرقی‌ترین نقطه مازندران در همسایگی استان گلستان به عنوان سرزمین طلای سفید قرار داد.

اگرچه روزگاری کشت پنبه در این شهرستان رونق فراوانی داشته اما در سال‌های اخیر با کاهش قابل توجهی به‌همراه بوده است.

مکانیزه نبودن مراحل داشت و برداشت این محصول، شرایط نامساعد آب‌وهوایی در سال‌های اخیر و به طور کلی نداشتن صرفه اقتصادی از جمله عواملی که بنا به اظهارات کشاورزان موجب کاهش رغبت پنبه‌کاران نسبت به کاشت این محصول شده است.

۲

هرچند عوامل مختلفی دست به دست داده تا تولید طلای سفید در این منطقه کاهش یابد اما کشاورزان گلوگاهی همچنان به کاشت پنبه اهتمام دارند.

 

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه در گفت‌وگو با گلوگاه ما از پیش‌بینی کشت پنبه در ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان خبر داد و اظهار کرد: ۱۵تن بذر اصلاح شده و یارانه‌دار پنبه در ارقام مختلف برای کشت سال جاری تهیه و تدارک دیده شده و در حال توزیع است.

 

رضاپورفلاح اضافه کرد: این بذرهای استاندارد، دارای لیبل و مورد تائید مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال بوده و براساس برنامه اجرایی تعیین شده این بذور به کارگزاری‌های مجاز در شهرستان تحویل داده شده است.

۱

وی بیان کرد: انعقاد قرارداد کشت و توزیع بذر بین کشاورزان در سال زراعی جاری از ۲۰ فروردین در شهرستان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

این مسئول در ادامه اظهار داشت: با توجه به وضعیت جوی مناسب و بارندگی‌های مناسب در زمستان سال گذشته و بهار سال جاری، امیدواریم سطح کشت پنبه نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

 

پور فلاح در پایان سخنان خود از تدارک و تهیه کود به مقدار لازم در گلوگاه خبر داد و افزود: کشاورزان موارد فنی و توصیه‌های لازم در خصوص کشت پنبه را از کارشناسان جهاد کشاورزی فرا می‌گیرند.

۳