وضعیت بحرانی برخی واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی

کریم صادق زاده در نشست خبری به مناسبت هفته کارگر، با تاکید بر اینکه هفته کارگر فرصت مناسبی برای بررسی مشکلات کارگران است، اظهار داشت: خانه کارگر، مشکلات این قشر را احصا کرده و به عنوان نماینده کارگران، حل این مشکلات را از مسئولان مطالبه خواهیم کرد.

وی، به برگزاری بزرگترین تجمع کارگری در تبریز برای دفاع از حقوق کارگری خبر داد و افزود: براساس برنامه ریزی، مجوز راهپیمایی از وزارت کشور اخذ شده بود که به دلیل مصادف شدن آن با دور دوم انتخابات تبریز، به تجمع در ورزشگاه کارگران محدود شد.

دبیرخانه کارگر آذربایجان شرقی، با بیان اینکه در 32 واحد تولیدی استان، وضعیت واحدها بحرانی است، تصریح کرد: اکثراً به علت بدهی مالیاتی، حقوق معوقه و عدم فروش کالا است که کمیسیون کارگری نیز با مدیران ارشد استان و شهر دیدار داشته‌ایم که علی رغم برخورد با کارفرمایان خاطی، مشکلات همچنان پابرجاست.

صادق زاده، ادامه داد: در حال حاضر، تأخیر در پرداخت حقوق کارگران، یکی دیگر از عمده‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و کارگری است.

وی از بیمه شدن بیش از 643 هزار نفر تا سال 93 در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این میزان تا آخر سال 94 به بیش از 653 هزار نفر رسید که 352 هزار بیمه شده اجباری، 65 هزار بیمه شده رانندگان، 78 هزار بیمه شده بافندگان، 65 هزار نفر بیمه شده اختیاری و 52 هزار نفر بیمه شده دیگر در سامانه تأمین اجتماعی به ثبت رسیده است.

دبیر خانه کارگر آذربایجان شرقی، پایین بودن سطح معیشتی را جای نگرانی دانست و گفت: 1 میلیون و 800 هزار حداقل حقوقی است که باید پرداخت شود تا حداقل‌های زندگی کارگری را داشته باشد، ضمن اینکه رئیس جمهور قول داده بود تا مشکلات دستمزدی کارگران را حل کند ولی هنوز حل نشده است.

صادق زاده با تاکید بر اینکه از مجموعه دولت انتظار داریم برای نزدیک شدن مزد کارگران به حداقل حقوق، اقدام کند و جبران نماید، تصریح کرد: حقوق فعلی کارگران تنها کفاف 10 روز از ماه را می‌دهد. 

وی در پایان، از عضویت 158 هزار عضو در خانه کارگر آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار داشت: آذربایجان شرقی در تعداد عضو تمدیدی، رتبه اول کشوری را دارد که نشان از رضایت کارگران از نحوه و میزان ارائه خدمات است.