امضای دوتوافقنامه ۱۵۰ هزار میلیاردی احداث پتروشیمی در پارسیان

حسن شاهرخی در تشریح فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان بیان داشت: سیاست های کلان اقتصادی کشور بر بهره برداری بهینه از منابع انرژی تاکید دارد، این تاکید بر مبنای نقش بنیادی منابع نفت و گاز در تامین انرژی مورد نیاز بخش های مختلف تولیدی و درآمد ارزی کشور است.

وی افزود: مهمترین مخزن گازی ایران ، مخزن گازی پارس جنوبی است که ۴۷ درصد منابع شناخته شده گاز ایران و حدود ۸ درصد کل حجم گاز اثبات شده جهان را در خود جای داده است.

شاهرخی گفت: در راستای سیاست بهره برداری بهینه از منابع نفت و گاز کشور به ویژه منابع گازی پارس جنوبی، در برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، بر تولید محصولات فراوری شده نفتی و گازی و کاهش میزان فروش آن به صورت خام و همچنین توسعه صنایعی که در گروه صنایع انرژی بر قرار می گیرند تاکید شده است. از جمله هیئت وزیران در سال ۱۳۸۴، در مصوبه خود با عنوان «طرح آمایش نواحی تاثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی»، وظایفی را برای دستگاه های اجرایی در زمینه ایجاد صنایع انرژی بر در منطقه ساحلی خلیج فارس تعیین کرد.

وی عنوان کرد: منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با مساحتی بالغ بر ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار در شهرستان پارسیان در غربی ترین نقطه استان هرمزگان واقع شده است.

شاهرخی در تشریح ویژگی های منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان اظهارداشت: نزدیکی به مخازن پارسیان و سایت گازی پارس جنوبی، دسترسی به خطوط حمل و نقل دریایی، وجود منابع گاز شیرین با ظرفیت حدود ۱۲۰میلیون متر مکعب در روز، دسترسی به امکانات زیربنایی موجود در سایت های یک و دو پارس جنوبی، عمق مناسب دریا، استقرار و توسعه صنایع انرزی بر در منطقه پارسیان بدون شک دارای قابلیت های بارز اثرگذاری در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است و می تواند به عنوان یکی از قطب های تعامل اقتصادی، سیاسی و صنعتی ایفای نقش کند.

وی معافیت های مالیاتی تا ۱۰ سال، حذف تعرفه های گمرکی و غیرگمرکی، ضمانت لازم جهت سوددهی سرمایه گذاری خارجی، وجود زیرساختهای لازم را از مزایای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان عنوان کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان افزود: فرصت سرمایه گذاری برای تولید فولاد از کنستانتره آهن تا مقاطع فولادی، پالایشگاه میعانات گازی، مجتمع پتروشیمی، تولید آلومینیوم، نیروگاه سیکل ترکیبی، احداث بندر و اسکله پارسیان، اخداث شهرک صنعتی، صنایع پایین دست فولاد و پتروشیمی و احداث شهرک صنعتی صنایع کوچک در منطقه صنایع انرژی بر پارسیان فراهم است.

وی در مورد همایش سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بندرعباس بیان داشت: ۲ توافقنامه با سرمایه گذاران پتروشیمی به مبلغ بالغ بر ۴ میلیارد دلار برابر با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به امضا رسید. سرمایه گذاران این طرح شرکت سروش انرژی پایدار و شرکت پترو مهتاب پارسیان هستند.