تلاش ترکیه برای بهبود روابط ایران و عربستان

به نقل از جروزالم پست، دولت ترکیه علاوه بر رژیم اسرائیل در تلاش است تا با دقت زیاد روابط خود با ایران و عربستان را متوازن کند.

در تحلیل این رسانه آمده است: تنش در روابط ترکیه و روسیه و حمایت های ترکیه از گروه های مسلح مخالف بشار اسد در سوریه و جنگ ترکیه علیه کردها موجب شده است تا اختلافاتی بین ایران و ترکیه و برخی همسایگانش به وجود آید.

این رسانه ادامه می دهد با وجود اینکه ترکیه و عربستان به حمایت از آن دسته از شورشیانی در سوریه می پردازند که علیه دولت بشار اسد که متحد ایران، حزب الله و روسیه است،می جنگند ولی دو کشور ایران و ترکیه دارای روابط اقتصادی زیادی با هم هستند و ترکیه برای اینکه بتواند نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در منطقه به ویژه در عراق را اعمال کند نیازمند روابط گرم با ایران است.

از دیگر علل  تلاش ترکیه برای نزدیکی به ایران در این مطلب دیدگاه مشترک ایران و ترکیه در قبال کردها است.

پروفسور«آفراین اینبار» مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بگین سادات درباره وابستگی ترکیه به ایران می گوید: ترکیه شدیدا به انرژی ایران وابسته است به ویژه بعد از تیرگی روابط مسکو و آنکارا.

این استاد دانشگاه همچنین درباره تلاش ترکیه برای روابط نزدیک با عربستان را همزمان با گرم کردن روابط با ایران نگرانی ترکیه از قدرت گیری ایران در منطقه بعد از توافق هسته ای بین ایران و غرب دانسته و معتقد است ترکیه به همین دیلیل از سویی هم سعی می کند روابط خود با عربستان را گسترش دهد.

گفتنی است اردوغان رئیس جمهور ترکیه در دیدار با حسن روحانی در آنکارا بر لزوم همکاری ایران و منطقه و توسعه روابط با ایران تاکید کرد.