لاریجانی: تشکیل دبیرخانه اجلاس اوراسیا به پیشنهاد ایران

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در اجلاس روسای مجالس اوراسیا به روسیه سفر کرده بود، بامداد امروز (پنجشنبه 2 اردیبهشت) پس از بازگشت از سفر خود، در فرودگاه مهرآباد با تبریک سالروز میلاد امیرالمومنین علی (ع) گفت: در این سفر نسبتاً کوتاه به روسیه، کارهای متعددی انجام شد.

وی با بیان اینکه در کنفرانس کشورهای اوراسیا از روسای مجالس کشورها دعوت به عمل آمده بود، ادامه داد: برگزاری این اجلاس از ابتکارات کشورهای همچون روسیه و کره جنوبی  است که این نهاد باید رشد یابد.

رئیس مجلس با تاکید براینکه در روسیه در کل بحث‌های خوبی انجام شد، افزود: بانکی مون دبیرکل سازمان ملل نیز پیامی برای اجلاس روسای مجالس اوراسیا داشت و پشتیبانی از این نهاد را اعلام کرد.

لاریجانی تصریح کرد: در اجلاس روسای مجالس کشورهای اوراسیا پیشنهادی از سوی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر نهادمند شدن این اجلاس و دایر کردن دبیرخانه ارائه شد که اعضا آن را مورد توجه قرار دادند و مصوب شد تا دبیرخانه ای در این خصوص تشکیل شود تا کارها سامان یابد.

وی ادامه داد: حجم زیادی از تجارت جهانی در این حوزه است و از نظر رشد اقتصادی کشورهای اوراسیا نقش قابل توجهی دارند و علاوه بر قرابت های فرهنگی، نیازهای امنیتی باعث می شود اعضای این نهاد را بهم پیوند دهد.

رئیس مجلس افزود: در حاشیه این اجلاس با روسای پارلمان‌های شرکت کننده در زمان محدود بحث های گوناگونی انجام شد.

لاریجانی گفت : برخی کشورها مانند آذربایجان در این مدت درگیر مسائل مهم و حادی بودند که الحمدالله آتش بس انجام شد، افغانستان نیز وضعیت بحرانی داشته و بحث‌هایی در جهت حل و فصل مسائل صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در حاشیه اجلاس مذکور با رئیس مجلس قزاقستان و برخی کشورهای دیگر گفت وگوهایی انجام شد.

رئیس قوه مقننه درباره روابط ایران و روسیه افزود: با روسای مجالس دوما و سنای روسیه بحث های نسبتاً طولانی و مفیدی داشتیم که درخصوص مسائلی مانند توسعه روابط اقتصادی، سرمایه گذاری، همکاری در بخش‌های امنیتی و دفاعی و  مبارزه با تروریسم گفت و گوهای انجام شد.

لاریجانی گفت: در خلال بحث‌ها فرصتی نیز فراهم شد تا با برخی از صاحب نظران و رسانه‌ها گفت‌و‌گوهایی انجام شود و برداشت من این است که فضای کلی همکاری ایران و روسیه خوب است و توجه به این موضوع بود که تعلق خاطر دو کشور بیشتر شود.

رئیس مجلس در پایان افزود: امیدوارم بخش‌های اجرایی کارها را پیگیری کند.

در سفر لاریجانی به کشور روسیه قربانی، آشوری، سبحانی فر و علیمردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس را همراهی کردند.