اوباما: دشمنی با ایران به نفع هیچکس نیست

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در پایان  نشست با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما در راستای مبارزه با تروریسم و برقراری صلح در منطقه عربی تلاش می کنیم و به همکاری با کشورهای شورای همکاری در برابر تروریسم داعش ادامه خواهیم داد.

وی افزود: ما در راستای کاهش تنش در سوریه تلاش می کنیم و حل بحران سوریه جز با انتقال سیاسی میسر نمی شود.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: همکاری میان آمریکا و عربستان ریشه دار است و نمی توان بدون کشورهای شورای همکاری به توافق با ایران دست یافت.دست یابی به توافق با ایران به مفهوم نادیده گرفتن اقدامات این کشور در ایجاد بی ثباتی نیست.

اوباما تاکید کرد: ما پیشرفت قابل ملاحظه ای در روابط با کشورهایی شورای همکاری در همه زمینه ها داشته ایم.آمریکا و کشورهای شورای همکاری برای نابودی داعش متحد هستند.

وی افزود: اوضاع کنونی در سوریه بسیار دشوار است و بازسازیی ویرانه های جنگ نیاز به زمان طولانی دارد.راه حل سیاسی برای بحران باید به وجود آید و ما راههای ممکن برای حمایت از آتش بس را مورد توجه قرار می دهیم.آتش بس در سوریه شکننده است.

اوباما گفت: نگرانی نزد کشورهای شورای همکاری با وجود توافق هسته ای با ایران وجود دارد.ایران به آنچه باید مطابق توافق هسته ای عمل کند عمل می کند.دشمنی با ایران به نفع  احدی نیست.همکاری گسترده با کشورهای شورای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم وجود دارد.واشنگتن آماده رویارویی با هر تهدیدی که همپیمانان و شرکایش را تهدید کند است.ما راههای همکاری اقتصادی با کشورهای شورای همکاری را تقویت می کنیم.شرکای در شورای همکاری به جنگ با داعش و کاستن از بحران های دیگر مانند سوریه پایبند هستند.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: العبادی شریک خوبی برای ما محسوب می شود و چالش های کنونی در بغداد مذهبی نیست.ما به دنبال تلاش بیشتر برای ثبات در عراق هستیم.

وی افزود: کشورهای شورای همکاری با ادامه حمایت از دولت جدید در لیبی موافقت کرده اند.

از سوی دیگر محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی گفت: نشست کشورهای شورای همکاری با آمریکا از اهمیت خاصی در این مرحله حساس برخوردار است.ما به زمان برای تقویت کارگروه مشترک و تقویت آن برای مقابله با تهدیدات نیاز داریم.